Temat: To już znamy,
powtarzamy – słownictwo i słowniki. Pogaduszki w bibliotece.
Na dzisiejszej lekcji pobawisz się
między regałami biblioteki. Oczywiście,
w warunkach pandemii
jest to biblioteka w wyobraźni.
1. Zapisz
temat lekcji. Teraz otwórz podręcznik do nauki o języku na s. 168-169.
2. Znajdziesz
tu zestaw pytań-grę planszową. Możesz zagrać sam ze sobą, może
z
rodzeństwem, a może z kolegą telefonicznie.
3.
Pamiętaj, to jest powtórzenie wiadomości i
ich utrwalenie.
4.
Prawidłowe odpowiedzi znajdziesz pod
lekcją, ale zaglądaj do nich tylko
w ostateczności,
tylko po to, by się sprawdzić.
MIŁEJ
ZABAWY!
Odpowiedzi:
I.
SZAFA PEŁNA SŁOWNIKÓW
1. Słownik języka polskiego podaje
a. znaczenie wyrazów i przykłady ich użycia.
b. słowa używane tylko przez nauczycieli języka polskiego.
a. znaczenie wyrazów i przykłady ich użycia.
b. słowa używane tylko przez nauczycieli języka polskiego.
2.
Pochodzenie wyrazu zapożyczonego można sprawdzić
a. w słowniku wyrazów obcych.
b. w biurze paszportowym.
a. w słowniku wyrazów obcych.
b. w biurze paszportowym.
3.
Informacje na temat frazeologizmów w słowniku frazeologicznym
umieszczone są
a. zazwyczaj pod różnymi hasłami głównymi.
b. zwykle w bliżej nieokreślonych miejscach.
a. zazwyczaj pod różnymi hasłami głównymi.
b. zwykle w bliżej nieokreślonych miejscach.
4. fałsz
5. drzwi,
książka, kurz, otworzyć, półka, przeczytać, rząd, schować, szuflada
II.
KĄCIK POŻERACZA KSIĄŻEK
6. Związek frazeologiczny to
a. utrwalone w języku połączenie dwu lub kilku wyrazów, które ma ściśle określone znaczenie.
b. dwa twierdzenia matematyczne, z których jedno logicznie wynika z drugiego.
a. utrwalone w języku połączenie dwu lub kilku wyrazów, które ma ściśle określone znaczenie.
b. dwa twierdzenia matematyczne, z których jedno logicznie wynika z drugiego.
7.
Czytać od deski do deski to
a. czytać reklamy umieszczone na nartach skoczków i biegaczy.
b. czytać całą książkę, od początku do końca.
a. czytać reklamy umieszczone na nartach skoczków i biegaczy.
b. czytać całą książkę, od początku do końca.
8. Rzadka i niezwykle cenna książka to
a. czarny orzeł.
b. biały kruk.
a. czarny orzeł.
b. biały kruk.
9. prawda
10. połykać
książki, mówić jak z książki, mól książkowy.
III.
SPACER WŚRÓD REGAŁÓW
11. Nieoficjalnej odmiany polszczyzny używamy
a. przede wszystkim w rozmowach prywatnych.
b. wyłącznie po zakończeniu lekcji i zajęć dodatkowych.
a. przede wszystkim w rozmowach prywatnych.
b. wyłącznie po zakończeniu lekcji i zajęć dodatkowych.
12. Podczas
wystąpień publicznych należy posługiwać się
a. oficjalną odmianą polszczyzny.
b. wyraźnie podniesionym głosem.
a. oficjalną odmianą polszczyzny.
b. wyraźnie podniesionym głosem.
13. fałsz
14. zająć
wyznaczone miejsce / przestrzegać zakazu jedzenia / zgłosić uszkodzenie
egzemplarza
15. Z książką
ci do twarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz