Klasa 8a

 

23 marca 2020 roku

Powtórzcie "Żonę modną" Ignacego Krasickiego. Oto pomoce:  
 

Cechy gatunkowe satyry:
– wyraża krytyczny stosunek autora do elementów rzeczywistości
– piętnuje i wyśmiewa opisywane zjawiska, wady ludzkie
– wykorzystuje wyolbrzymienie i ironię
– jej bohaterami mogą być zarówno ludzie, jak i zwierzęta


25 marca 2020
Temat: Dlaczego kogut nie został artystą? Sławomir Mrożek „Artysta”
Obejrzyjcie prezentację. Na jej podstawie (krok po kroku, strona po stronie) zapiszcie do zeszytu notatkę.
Zadania dla chętnych: zapiszcie w zeszycie.
 
 

Jeśli link na tej stronie się nie otwiera, skopiuj go i wpisz w wyszukiwarkę. Powodzenia! 

26 marca 2020 roku
Temat: Na tropach tradycji – Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze
Przeczytaj fragment utworu, a następnie pracuj z prezentacją. Zapisz notatkę w zeszycie.
Fragment zamieszczam jako plik we WSiP-necie.

27 marca 2020 roku
Temat: Reportaż - na podstawie fragmentu "Tędy i owędy" M. Wańkowicza.
Obejrzyj prezentację. Do zeszytu zapisz:
1.     Książka ma charakter wspomnieniowy, wszystkie teksty łączy bohater, którym jest sam autor. Opowiadania mają charakter gawędy, można się w nich także doszukać podobieństwa do reportażu, bo są oparte na faktach. 
Melchior Wańkowicz – narrator opisuje lata swojej młodości, czasy szkolne i studenckie, doświadczenia ze Stanów Zjednoczonych tuż po wojnie i lata sześćdziesiąte w PRL-u.
2.     Elementy świata przedstawionego: z punktu 3 prezentacji.
3.     Czym jest reportaż ?: z punktu 4 prezentacji.
Przeczytaj, obejrzyj reportaże zamieszczone w linkach.
https://view.genial.ly/5e6e53464b44a00fb793bb24/interactive-image-melchior-wankowicz-tedy-i-owedy?fbclid=IwAR1lnYFJH1Ms0XLaYDsaJvXdRCsN4WYD67BZhSDic1n4ONrqZcdG99ZFV2g

   30 marca 2020 roku

W poniedziałek piszecie próbny egzamin, więc nie polecam Wam nowego tematu lekcji.  Proszę
jedynie, byście wypracowania przysłali do mnie napisane w wordzie, bo inaczej trudno mi będzie 
sprawdzać. Poza tym zastosujcie się do wskazówek dyrekcji.
Piszcie mądrze! Powodzenia.

    31 marca  i 1 kwietnia  2020 roku

    Temat: Oglądamy film  Jana Komasy  "Miasto 44".



Kolejne dwie lekcje przeznaczmy na obejrzenie doskonałego filmu  Jana Komasy " Miasto 44".


  https://vod.tvp.pl/website/miasto-44,24653880

  
    2 kwietnia 2020 roku


Sprawdziłam Wasze egzaminy. Teraz proszę dla odmiany o samodzielną pracę- zanalizujcie, co zrobiliście dobrze, a co trzeba powtórzyć. W tym celu wysyłam zasady oceniania. Obejrzyjcie też film omawiający egzamin. Pani z filmu niekoniecznie ma takie samo zdanie jak przygotowujący test. Tak bywa.  https://youtu.be/yHYIZ7Hzoz8
    

2 kwietnia 2020 roku


Jutro rano, w piątek,  dodam plik z testem poprawkowym z "Syzyfowych prac". Chętni pobiorą go, wypełnią, podpiszą imieniem i nazwiskiem i prześlą w wordzie do mnie. Nie mogą to być zdjęcia, bo nie da się sprawdzać z powodu słabej jakości. Uznam tylko prace samodzielne. Przesyłać można do godziny 10.

               6 kwietnia 2020 roku


Temat: Czego dowiadujemy się o powstaniu warszawskim z filmu Jana Komasy?


           Notatka powinna znaleźć się w zeszycie.
   1. Przedstaw swoje pierwsze wrażenia po obejrzeniu filmu. Dokończ zdania.
       • Największe wrażenie wywarło na mnie…
       • Najbardziej wstrząsnęła mną scena…
       • Najbardziej wzruszający fragment dotyczy…
       • Nie podobało mi się…
       • W filmie przeszkadzało mi…


  2.  Wyjaśnij znaczenie tytułu filmu
      miasto - 
       44 - 
  3. Opisz sytuację życiową głównego bohatera, Stefana,  przedstawioną na początku filmu.
  4.  Przypomnij, do czego był zobowiązany żołnierz Armii Krajowej. Jak brzmiała przysięga, którą  
       składał? Jakie obowiązki z niej wynikały? Oceń, jak bohaterowie wypełniali tę przysięgę.
  5. Wyjaśnij znaczenie ostatniej sceny filmu.
       Teraz czas na powtórzenie. Przypomnij sobie zasady pisania krótkich form wypowiedzi. Plik z 
       zasadami ich tworzenia zamieszczam na WSiP-necie.
       Prezentacja zawiera polecenia.  Wykonaj ćwiczenia: 1, 4, 6,  9, 10.
      Adres 
              https://view.genial.ly/5e7c891b61cb290d8bee576e/presentation-krotkie-formy-wypowiedzi

       Prześlij swoją pracę na mój adres mailowy do czwartku  9.04. ( word)
 https://view.genial.ly/5e7c891b61cb290d8bee576e/presentation-krotkie-formy-wypowiedzi





7  kwietnia 2020 roku
Temat: Mieszkańcy Warszawy w  powstaniu -w pamiętniku Mirona Białoszewskiego.
Proponuję Wam  pracę z doskonałą lekcją przygotowaną przez p. M. Książek. Lekcja zawiera ogrom materiału- ja wykorzystam tylko jego część.
     1.     Najpierw odpowiedz na pytanie? Ile dni trwało Powstanie Warszawskie? Pomoże w tym prezentacja  KALENDARIUM POWSTANIA
Możesz przyjrzeć się też kalendarium w innej, ale bardzo ciekawej formie:
     2.  Obejrzyj film: MIASTO RUIN. 
                       https://vimeo.com/20199219
     3.  Posłuchajcie współczesnej wersji piosenki powstańców.
                https://youtu.be/lAZD_EvnwMQ
Zachęcam Was do zaśpiewania z młodymi wykonawcami:  śpiewanie poprawia nastrój i ma wiele innych zalet
Chciałabym, abyście pozwiedzali wirtualne Muzeum Powstania Warszawskiego.
link
https://www.1944.pl/szukaj.html/szukaj/+o+muzeum+wirtualne+muzeum?exclude_ahm=1
   

                  8 kwietnia 2020 roku
               Temat: Wielkanoc z krzyżówką.
         Dziś już świątecznie i beztrosko. Proponuję łatwiutką krzyżówkę wielkanocną. Kto chce,         
          niech  ją wydrukuje i wklei do zeszytu. Kto nie ma takiej możliwości, niech zapisze tylko 
           hasła. 
                      
          
      Jeśli ktoś z Was chciałby powtarzać do egzaminu, proszę korzystać z linków:
   


https://view.genial.ly/5e6a401146bd360fc1c7171f/presentation-srodki-poetyckie?fbclid=IwAR1BxDT9SJulbrJE1-g85nc23493WMjtgc-ZUtkdt6gbc_S2Dq80t2Il_P0


https://view.genial.ly/5e8a11eeba81d90dfb5c83ae/presentation-dzieje-jacka-soplicy
 https://wordwall.net/pl/resource/1213261/czas-na-rymy  


15 i 16 kwietnia 2020 roku
    
             Temat: Powtarzamy: "Pan Tadeusz". 
         
      Przed Wielkanocą  zaproponowałam powtórkę z "Pana Tadeusza". Na dwie kolejne lekcje  
    polecam  zajęcia poświęcone tej lekturze.
        1. Fabuła w utworze:
        
           2. Inwokacja: 
         
         3.  Epopeja
 
        4. Zwyczaje szlacheckie   https://youtu.be/Lbv0jVrPldE 
       5. Spór o zamek   https://youtu.be/H2WMl_8XXtA
     Proszę o uzupełnienie notatek z lekcji dotyczących lektury. W następnym tygodniu napiszecie test
      z "Pana Tadeusza".   
    Jakoś nie mogę się doczekać prac z 6.04. Pamiętajcie, egzamin przełożono, a nie odwołano!

                  17 kwietnia 2020 roku
         Temat: Powtórka przed egzaminem- A.Mickiewicz "Dziady" cz.II.

    Proszę o powtórzenie tej lektury obowiązkowej. Posłuży temu prezentacja oraz omówienie 
      utworu  ze znanej Wam serii Wiedza z wami podstawówka.
            
                https://youtu.be/wNVZrpZ-wIg
                  
              https://youtu.be/PkrEoGnLaz0

          20 kwietnia 2020 roku 
     
         Temat: Nastrojowa ballada i  zdradzona miłość- w jaki sposób poeta głosi prawdy 
                      ludowe? (ballada- powtórzenie)

                    Kolejna lekcja powtórzeniowa. Prezentacja pomoże Wam przypomnieć "Świteziankę"
             A. Mickiewicza. 

         
            Jako podsumowanie proponuję ćwiczenie on-line z wordwalla.



W piątek napiszecie sprawdzian z lektur obowiązkowych autorstwa A. Mickiewicza. Najpierw proponuję II część "Dziadów", "Świteziankę" i "Sonety krymskie".
Tak jak informowałam,  wykonanie zadań z 6 kwietnia zostanie przeze mnie ocenione. 
Proszę o przeczytanie posta na stronie głównej.

            21 kwietnia 2020 roku


Temat: Świat i człowiek w „Stepach akermańskich”- przypomnienie.

Kolejna powtórka  utworu A. Mickiewicza- „Stepy akermańskie”. Proponuję prezentację, która doskonale poprowadzi Was, krok po kroku, od analizy do  interpretacji tej lektury obowiązkowej.
 Oto link:


Dla chętnych: ćwiczenie z wordwalla.
https://wordwall.net/pl/resource/1409866/polski/stepy-akerma%c5%84skie-adama-mickiewicza

 

    22 kwietnia 2020 roku



Temat: Jak napisać kulturalnego maila?


 Piszecie do mnie  listy elektroniczne.  Przyszedł czas, by sprawdzić, czy umiecie je pisać. Proponuję dziś lekcję z mailem.


1.     Jak piszemy: mail czy email?

               Poprawna pisownia   mail                       Niepoprawna pisownia email

Poprawną formą tego rzeczownika, pochodzącego od angielskie e-mail, jest wyraz: MAIL. Alternatywną wersją jest e-mail. Jednak idąc na skróty i pomijając '-', popełniamy błąd.

Warto pamiętać, że dopuszczalne jest również spolszczenie pisowni, a zatem możemy napisać mejl.
Należy odnotować, że mail i mejl mają charakter potoczny, a e-mail oficjalny.

Przykłady:
Tu trzeba wpisać dane kontaktowe: nazwisko, mail i telefon.
W bazie mamy jedynie mail. Login i hasło są niewidoczne.
Mail czy tradycyjna pocztówka? W jakiej formie wysłać życzenia świąteczne?

2.     Pracujcie z prezentacją. Wyjaśni Wam wszystkie wątpliwości. 
3.   Praca domowa: Każdy z Was napisze do mnie maila z informacją o sposobie spędzania tego trudnego czasu kwarantanny. Na ocenę- 6-8 zdań.


   Przypominam o sprawdzianie w piątek.

      

23 kwietnia 2020 roku


   Temat: Przed sprawdzianem-ćwiczenia.

   Jutro napiszecie sprawdzian. Proponuję więc krótkie podsumowanie- w formie łamigłówek.

   Kilka adresów do wordwalla. Te ćwiczenia są naprawdę przyjemne.
   
        









  
 Jutrzejszy test sprawdza znajomość lektur obowiązkowych. Pytania odnoszą się kolejno do: II części "Dziadów", "Świtezianki" i "Stepów akermańskich". Pytania są różnorodne, więc uważnie czytaj polecenia. Zaznaczam, że test ma włączony program wykrywający ściąganie.
Masz 75 minut na rozwiązanie. Po tym czasie test zostanie dezaktywowany.

    Rozwiązanie testu możesz rozpocząć najwcześniej 24.04. (piątek) o godz. 10.00. Od tego czasu liczy się 75 minut. Test aktywuje się właśnie o 10.00. ( może być opóźnienie techniczne). 
  Wejść należy pod ten adres- tam napisane jest, co masz robić.
Test jest automatycznie sprawdzany i oceniany. Od razu poznacie też prawidłowe odpowiedzi.


      

               24 kwietnia 2020 roku

              Temat: Test sprawdzający znajomość lektur obowiązkowych.


              27 kwietnia 2020 roku

             Temat: „Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta- czytamy powieść.

      Na następne lekcje polecam Wam lekturę powieści Érica-Emmanuela Schmitta „Oskar i pani 
     
     Róża”. Z  wiadomych względów nie ma możliwości wypożyczenia książki, więc w pliku ślę ją      

      w formacie pdf. Dołączam plik do postu na WSiP-necie.
                            












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz