klasa 5

      Zadania na poniedziałek i wtorek (23.-24.03.)
Pobawcie się frazeologią, słownictwem i ortografią. Z zabawy - nauka. Zapraszam!
https://wordwall.net/pl/resource/907133/ortografia/przyporz%c4%85dkuj-wyrazy-do-odpowiedniej-grupy

https://wordwall.net/pl/resource/512606/polski/ortograficzne-zasady


https://learningapps.org/4599156
Dużo? Nie musisz wykonywać wszystkich ćwiczeń.
 25 marca 2020 roku
Po przerwie wracamy do pracy. Na początek powtórzenie z klasy IV. Zapiszcie temat do zeszytu- tak jak w szkole.
Temat: „Zacznij dzień od uśmiechu”. Powtórzenie wiadomości o głoskach.
       
       1.   WEJDŹ NA PODANĄ NIŻEJ STRONĘ.  Jeśli link się nie otwiera, skopiuj go i wpisz do wyszukiwarki.
          
https://epodreczniki.pl/a/slyszymy-gloski-piszemy-litery/DUZTvCphM
2. Przeczytaj wstęp, ćwiczenie 1., ciekawostkę z ćwiczenia 2. 
3. Do zeszytu wpisz rozwiązania zadań 5, 6 i 7.
To wszystko.
                                         Do jutra.
26 marca 2020 roku

Temat: „Odgłosy, rozmowa – dźwięków pełna głowa”. Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne.
Wpisz do zeszytu temat oraz notatkę.
Niektóre spółgłoski są dźwięczne, ale nie mają odpowiedników bezdźwięcznych: m, n, r, l, ł, j.
Jedyna spółgłoska bezdźwięczna, która współcześnie nie ma odpowiednika dźwięcznego, to spółgłoska ch.
W języku polskim spółgłoski dźwięczne (mające bezdźwięczny odpowiednik) na końcu wyrazu tracą swą dźwięczność.
Poćwicz:
Zajrzyj do e-podręcznika.
Wykonaj ćwiczenia 2, 3, 4, 5.  Możesz sprawdzić rozwiązania.
Jutro ciąg dalszy lekcji.
27 marca 2020 roku
Temat:  „Nadstaw ucha! Co ja słyszę?...”. Oznaczanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
1.     Dziś trzy ćwiczenia. Najpierw obejrzyj film, który pokazuje, jak pracuje nasz narząd mowy.
 
2.     Teraz poćwicz:
3.     Na koniec rozwiąż zestaw ze WSiP-netu.
Do zeszytu wpisz temat i napisz, czy podobały się  Ci dzisiejsze ćwiczenia. Uzasadnij swoje zdanie.
30 marca 2020 roku
Temat: Tylko się nie nudź!… czyli jak ciekawie spędzić popołudnie”. Spółgłoski miękkie i twarde.

Dzisiaj proponuję pracę z e- podręcznikiem.
Wejdź na stronę:  https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU
 1. Ćwiczenie 1. Zapisz wniosek, a następnie zapisz:

     Zapamiętaj!



 2. Ćwiczenie 2. - możesz sprawdzić wykonanie. Następnie ćw.3, które jest wnioskiem ćw.2. 
Wniosek zapisz w zeszycie.
3. Ćwiczenia- 4, 5, 7. Zauważ, że możesz sprawdzić, czy prawidłowo je wykonałeś.
4. Na koniec gra:
 https://wordwall.net/pl/resource/990902/polski/sp%c3%b3%c5%82g%c5%82oski-mi%c4%99kkie

    31 marca 2020 roku
 Temat: Nosowa czy  ustna?
Dziś też popracujecie z e-podręcznikiem. Proszę wejść na stronę:
1.     Uważnie przeczytaj początkowe informacje, a następnie zapisz w zeszycie, jak powstają głoski ustne, a jak nosowe. Wypisz głoski nosowe.
          2.  Wykonaj ćwiczenia: 2,  6, 7 i 8.  Po sprawdzeniu poprawności wykonania zapisz do zeszytu
           po  3 przykłady z każdego ćwiczenia.
            3.   Dla chętnych: ćwiczenie 10

1 kwietnia 2020 roku

Temat: „Opowieści nie tylko na dobranoc”. Oznaczanie spółgłosek miękkich.                                         
 1.  Przeczytaj uważnie notatkę, a później przepisz do zeszytu.                                 
                              Dwie twarze głoski i
Jedną z samogłosek jest i. Ale czy zawsze nią jest? Czasem i oznacza jedynie miękkość spółgłoski. Na przykład w wyrazie nie jest tylko jedna samogłoska – e, natomiast znak i oznacza, że n wymawiamy miękko: ń.

2.     Wykonaj ćwiczenia: 12 i 13.  Po sprawdzeniu poprawności wykonania zapisz je do zeszytu.
3.     Praca domowa – Wymyśl żart na prima aprilis- nieszkodliwy!

 

 2 kwietnia 2020 roku

Temat: Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
 No właśnie, wiecie? Proponuję Wam zabawę i jednocześnie pracę z prezentacją, która znajduje się pod adresem:
https://view.genial.ly/5e8383bd260c290e3978efc3/presentation-primaaprilis

Nie musicie robić notatek! Dobrej zabawy.

       3 kwietnia 2020 roku

        Temat: „To co się da, podziel na dwa…”. Sylaba i dzielenie wyrazów.

1.     Zapisz temat lekcji.
2.     Teraz uważnie przeczytaj definicję sylaby. Zapisz do zeszytu.
    Sylaba to cząstka wyrazu wymawiana podczas jednego wydechu.
    Jej ośrodkiem jest samogłoska, np. wyraz rymowanka ma cztery sylaby: ry-mo-wan-ka, a wyraz   
    wiersz ma tylko jedną sylabę. Jest tyle sylab, ile jest samogłosek w wyrazie.
3.     Wykonaj teraz ćwiczenie 2.
     Dodaj do każdego zestawu odpowiednią sylabę, aby utworzyć trzy różne wyrazy.
4.     Wyszukaj w ciągu liter wyrazy jednosylabowe. W zeszycie zapisz kolejno ich pierwsze litery, które utworzą hasło – inną nazwę sylaby. ( ćw.5 w podręczniku)
Hasło: ………………..
5.     Umiejętność dzielenia wyrazu na sylaby jest przydatna przy przenoszeniu wyrazów.
          Przeczytaj je w podręczniku do nauki o języku ( Litery i głoski. Sylaba i dzielenie wyrazów)
6.     Teraz otwórz e-podręcznik: https://epodreczniki.pl/a/od-sylaby-do-zdania/DAOU2PXpH
7.     Wykonaj ćwiczenie 8. Kiedy sprawdzisz poprawność (u dołu jest napis: Pokaż odpowiedź), przepisz je do zeszytu. Zapamiętaj zasady. 
Poprawne odpowiedzi na ćwiczenia 2 i  5 umieszczę w pliku na WSiP-necie.
Miłego odpoczynku!

 6 kwietnia 2020 roku
Temat: Odgłosy świata. Wyrazy dźwiękonaśladowcze i ich funkcja.

1.     Dzisiaj będziesz pracować z prezentacją.  Na jej początku poproszą Cię o przeczytanie komiksu. Znajdziesz go w pliku, który umieściłam na WSiP-necie. Pobierz ten plik.
2.     Teraz otwórz prezentację i postępuj zgodnie z poleceniami.
3.     Zapisz w zeszycie:
Wyraz dźwiękonaśladowczy to inaczej onomatopeja.
4.       Bardzo ciekawe ćwiczenie ze strony
                Wysłuchaj audiobooka z nagraniami różnych odgłosów natury.
         Jeśli masz ochotę, posłuchaj głosów ptaków. Piękne!
                             https://www.glosy-ptakow.pl/

          7 kwietnia 2020 roku
  Temat: Na pożegnanie z głoskami-test.
  
 Dzisiaj wykonacie zadane przeze mnie testy ze WSiP-netu. Jeśli będą trudności z 
zalogowaniem do portalu czy zapisaniem testu- nie przejmujcie się. Należy próbować do 
skutku. 
 
      8 kwietnia 2020 roku

Temat: Wielkanoc z krzyżówką.

Dziś już świątecznie i beztrosko. Proponuję łatwiutką krzyżówkę wielkanocną. Kto chce,      

niech ją wydrukuje i wklei do zeszytu. Kto nie ma takiej możliwości, niech zapisze tylko 

hasła. 





15 kwietnia 2020 roku
Temat: „Koncert na dwa stawy i ptaków kapelę”. Adam Mickiewicz „ Pan Tadeusz” (fragmenty – Koncert wieczorny)

1.      Dziś popracujesz z podręcznikiem.  Otwórz - rozdział 4. Bawiący się słowami.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragmenty – Koncert wieczorny)

2.      Przeczytaj utwór. Możesz go też wysłuchać pod linkiem
                    https://youtu.be/gvPGW61R5kQ?t=82     od 1:20 do 3:29
3.      Ćw. 1- Gdzie odbywa się ten koncert? Trzy miejsca dopasuj do obrazów. Wykorzystaj tytuły obrazów.
4.      Spróbuj uzupełnić tabelę. Czytaj uważnie tekst!




część koncertu
I
II
III
dzieło malarskie

Józef Chełmoński, Kaczeńce

muzycy


puszczyk,

1.staw (jaki?)

2.staw (jaki?)
instrumenty

wrzaski derkacza, basy bąków, bekania bekasów
chóralne dźwięki stawów: jęk i krzyk,
pianie żab; ciche nucenie i głośne
brzmienia, narzekania i wzdychania
nastrój
niespokojny, pełen niepokoju, nerwowy


Nazywając nastrój, możesz skorzystać ze słownictwa w ćw.3.

5.      Teraz wyszukaj w tekście wyrazy dźwiękonaśladowcze. Wypisz kilka przykładów.  Co Ci przypominają? Uzupełnij.
wyrazy- ……………, ………………, ……………………, ………………….
     Przypominają odgłosy wydawane przez………………….., kojarzą się z …………………drzew, traw;  
     szczególnie przyjemne wydają się……………………………...
To na dzisiaj wszystko. Jutro dokończymy tę lekcję. Wtedy poproszę Was o pracę domową.

Wiem, że są techniczne problemy z testami. Niestety, ja nie mam na to wpływu.  Podziwiam Waszą wytrwałość. Jeśli nic się nie poprawi, będziemy zmuszeni znaleźć inne rozwiązanie.

  

16 kwietnia 2020 roku – ciąg dalszy tematu wczorajszego

1.     Najpierw sprawdź pracę domową. W razie potrzeby uzupełnij tabelę.
Na przykład:
część koncertu
I
II
III
dzieło malarskie
Bronisław Rychter Janowska, Przed dworkiem
Józef Chełmoński, Kaczeńce
Józef Chełmoński, Koncert żab
muzycy


puszczyk, nietoperze, ćmy, owady
(m.in. muchy, komary)
ptaki: derkacz, bąki, bekasy
1.staw (jaki?) o jasnych wodach z piaszczystym brzegiem;
2.staw (jaki?) – z mętnymi wodami i błotnistym dnem
instrumenty
jęki puszczyka, szepty skrzydeł nietoperza, gwar wirującego roju owadów, bzyczenia much i komarów
wrzaski derkacza, basy bąków, bekania bekasów
chóralne dźwięki stawów: jęk i krzyk, pianie żab; ciche nucenie i głośne brzmienia, narzekania i wzdychania
nastrój
niespokojny, pełen niepokoju, nerwowy
nieprzyjemny, krzykliwy

podniosły, uroczysty, z nutami żałości i emocji

Wyrazy: derkacz, bekasy, jęcząc, szepnęły, wrzasnął, bekając, szmerów, wrzawy, jęk, krzykiem, piały.
 
Przypominają odgłosy wydawane przez zwierzęta, kojarzą się z szumem drzew, traw; szczególnie przyjemne wydają się szmery i szepty.

Jeśli masz nieco inne odpowiedzi, nie martw się- na pewno jest w porządku.

2.     Na początku przypomnij wiadomości ośrodkach poetyckich. Ułatwi Ci to prezentacja.

3.     Teraz proszę, byś podzielił/a podane środki poetyckie na trzy grupy: epitety, porównania          i przenośnie(metafory). Wpisz je odpowiednio do tabeli. (3 epitety, 3 porównania,                3 przenośnie)

epitety
porównania
przenośnie
















owadów wielki krąg [...] kręci się, grając jako harmoniki sfera
wiotkiem skrzydłem
odezwały się chorem podwójnym dwa stawy
bekasy [...], bekając raz po raz, jak w bębenki biją;
pierwszy skrzypek łąki
jęk (…) cichy, uroczysty
dwa stawy gadały
Odezwały się (…) dwa stawy,/Jako zaklęte w górach kaukaskich jeziora
 wielkie akordy
 
4.     Przyślij zdjęcie uzupełnionej tabeli na mój adres mailowy.


      17 kwietnia 2020 roku

Temat: Czy cień rymuje się z wiem?”. Józef Ratajczak „Cień na ścianie”.

1.      Dziś popracujesz z podręcznikiem.  Otwórz - rozdział 4. Bawiący się słowami. Józef Ratajczak „Cień na ścianie”
2.      Wyszukaj  w słowniku znaczenie związków wyrazowych ze słowem cień. Zapisz 3 związki i ich znaczenie. Szukaj pod linkiem-   https://www.bryk.pl/slowniki/slownik-zwiazkow-frazeologicznych/68099-cien
 
3.      Przeczytaj wiersz. Jakiego środka poetyckiego użył autor do opisania tytułowego cienia?
Podpowiedź: Co robi cień? Siada, chodzi, rusza się. Z tego wynika, że zachowuje się jak istota żywa. Już wiesz? Zapisz w zeszycie:
Poeta zastosował …………………………, bo cień zachowuje się jak istota żywa.
4.      Przypomnij sobie, czym jest rym. 
 Rym to powtórzenie tych samych lub podobnych głosek w zakończeniach wyrazów.

5.      Dopisz (z wiersza) rymujące się pary wyrazów.
                 cień -                                                                         znika-                                                                                  
              paluchy-                                                                   zając-
              przestanie-                                                               drzwi-
6.      Na zakończenie twórcza zabawa! 
Dokończ rymowanki- dopisz rymujący  się wyraz. Wymyśl inny dwuwiersz reklamujący czytanie książek.
Wypożycz mnie,  przeczytaj, proszę.
Leżeć na półce ……………………………… .

Kogo czytanie nie trudzi,
Ten nigdy się ………………… .



      20 i 21 kwietnia 2020 roku

Temat: W świecie wyobraźni. (lekcja dwugodzinna)

Proponuję dwugodzinną zabawę z chmurami.  Sądzę, że będzie miło. Popuść wodze wyobraźni.

Odpowiedzi zapisuj w zeszycie.

Dla chętnych: We wtorek przyślij mi zadanie z 4. slajdu.
Oto prezentacja.
          
22 kwietnia 2020 roku

    Temat: Piszemy dedykacje.

Na dzisiejszej lekcji nauczysz się pisać dedykację. To nic trudnego.  Pomoce zaproponowane przeze mnie to ułatwią.

   1. Obejrzyj fragment lekcji. Nauczycielka poda wszystkie informacje dotyczące zasad tworzenia dedykacji. Oglądaj do 22 min.16 sekundy.

   
   
                                                            
                                                Zapisz w zeszycie:

                        a. definicję dedykacji

                        b. pytania, na które  należy odpowiedzieć w dedykacji. (z filmu)

                                                    To schemat dedykacji

 
      
                                                                ZADANIE:   

Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego  z jednej z wymienionych okazji:

a) urodziny babci lub dziadka,

b) rocznica ślubu rodziców.

  Dla chętnych: Dołącz złotą myśl. Może to być pasujący do okoliczności cytat. (w sieci jest ich
   mnóstwo)

 PAMIĘTAJ O WIELKIEJ LITERZE


     23 kwietnia 2020 roku

    Temat: Dziś dziękujemy- jak napisać podziękowanie?

Wczoraj pisaliście dedykację, dziś czas na podziękowanie. Przypominam tę formę wypowiedzi poznaną w klasie IV.
1        
             Przeczytaj uważnie definicję podziękowania, a następnie zapisz do zeszytu.
          
                   Podziękowania to rodzaj tekstu okolicznościowego, będący najczęściej wyrażeniem 
        wdzięczności za to, co ktoś dla nas zrobił, lub stanowiący odpowiedź na wcześniej otrzymane 
        życzenia czy gratulacje.        

                   Oto przykład podziękowania. Zwróć uwagę na jego elementy składowe.

                                                                          
              Przydatne słownictwo:

  gorąco / bardzo / serdecznie / szczerze / z całego serca dziękuję za, jestem wdzięczny za,   składam  podziękowania za, jestem zobowiązany, zwracam się z podziękowaniem, proszę przyjąć wyrazy wdzięczności
             dziękować
+
KOMU
+
za CO



    Praca domowa: Napisz podziękowanie tym, którzy w czasie pandemii koronawirusa dbają      o nasze bezpieczeństwo. Kto to jest? Lekarze, pielęgniarki, ratownicy, ale też sprzedawcy, kierowcy, kurierzy i wielu innych. Dokonaj wyboru.

       Może znasz kogoś takiego? Wyślij mu swoje podziękowanie, a mnie zawiadom o tym.




            24 kwietnia 2020 roku
               Temat: Jeszcze o rymach i ich rodzajach.
           1.    Przypomnę ćwiczenie domowe:
         ci– dzi                                                                  znika- muzyka
         przestanie – ścianie                                                      zając napadają
         paluchy – duchy                                                           drzwi– śni

Zauważ, że zakończenia w I. kolumnie brzmią identycznie, w II. - tylko podobnie.
 Z tego względu wyróżniamy rymy  dokładne i niedokładne.
  2.  Oprócz tego rymy dzielimy na męskie i żeńskie:

  rymy żeńskie- rymują się wyrazy wielosylabowe  rymy męskie - rymują się wyrazy jednosylabowe
     wprowadzają łagodne brzmienia                                    wprowadzają ostrzejsze dźwięki





           

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz