Pobawcie się frazeologią, słownictwem i ortografią. Z zabawy - nauka. Zapraszam!
https://wordwall.net/pl/resource/907133/ortografia/przyporz%c4%85dkuj-wyrazy-do-odpowiedniej-grupy
https://wordwall.net/pl/resource/512606/polski/ortograficzne-zasady
Dużo? Nie musisz wykonywać wszystkich ćwiczeń.
25 marca 2020 roku
Po przerwie wracamy do pracy. Na początek powtórzenie z klasy IV. Zapiszcie temat do zeszytu- tak jak w szkole.
Temat: „Zacznij dzień od uśmiechu”. Powtórzenie wiadomości o głoskach.
1. WEJDŹ NA PODANĄ NIŻEJ STRONĘ. Jeśli link się nie otwiera, skopiuj go i wpisz do wyszukiwarki.
2. Przeczytaj wstęp, ćwiczenie 1., ciekawostkę z ćwiczenia 2.
3. Do zeszytu wpisz rozwiązania zadań 5, 6 i 7.
To wszystko.
Do jutra.
26 marca 2020 roku
Temat: „Odgłosy, rozmowa – dźwięków pełna głowa”. Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne.
Wpisz do zeszytu temat oraz notatkę.
Niektóre spółgłoski są dźwięczne, ale nie mają odpowiedników bezdźwięcznych: m, n, r, l, ł, j.
Jedyna spółgłoska bezdźwięczna, która współcześnie nie ma odpowiednika dźwięcznego, to spółgłoska ch.
W języku polskim spółgłoski dźwięczne (mające bezdźwięczny odpowiednik) na końcu wyrazu tracą swą dźwięczność.
Poćwicz:
Zajrzyj do e-podręcznika.
Wykonaj ćwiczenia 2, 3, 4, 5. Możesz sprawdzić rozwiązania.
Jutro ciąg dalszy lekcji.
27 marca 2020 roku
Temat: „Nadstaw ucha! Co ja słyszę?...”. Oznaczanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
1. Dziś trzy ćwiczenia. Najpierw obejrzyj film, który pokazuje, jak pracuje nasz narząd mowy.
2. Teraz poćwicz:
3. Na koniec rozwiąż zestaw ze WSiP-netu.
Do zeszytu wpisz temat i napisz, czy podobały się Ci dzisiejsze ćwiczenia. Uzasadnij swoje zdanie.
30 marca 2020 roku
Temat: Tylko się nie nudź!… czyli jak ciekawie spędzić popołudnie”. Spółgłoski miękkie i twarde.
Dzisiaj proponuję pracę z e- podręcznikiem.
Wejdź na stronę: https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU
1. Ćwiczenie 1. Zapisz wniosek, a następnie zapisz:
Zapamiętaj!
2. Ćwiczenie 2. - możesz sprawdzić wykonanie. Następnie ćw.3, które jest wnioskiem ćw.2.
Wniosek zapisz w zeszycie.
3. Ćwiczenia- 4, 5, 7. Zauważ, że możesz sprawdzić, czy prawidłowo je wykonałeś.
4. Na koniec gra:
https://wordwall.net/pl/resource/990902/polski/sp%c3%b3%c5%82g%c5%82oski-mi%c4%99kkie
2. Wykonaj ćwiczenia: 2, 6, 7 i 8. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zapisz do zeszytu
po 3 przykłady z każdego ćwiczenia.
https://view.genial.ly/5e8383bd260c290e3978efc3/presentation-primaaprilis
Nie musicie robić notatek! Dobrej zabawy.
30 marca 2020 roku
Temat: Tylko się nie nudź!… czyli jak ciekawie spędzić popołudnie”. Spółgłoski miękkie i twarde.
Dzisiaj proponuję pracę z e- podręcznikiem.
Wejdź na stronę: https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU
1. Ćwiczenie 1. Zapisz wniosek, a następnie zapisz:
Zapamiętaj!
2. Ćwiczenie 2. - możesz sprawdzić wykonanie. Następnie ćw.3, które jest wnioskiem ćw.2.
Wniosek zapisz w zeszycie.
3. Ćwiczenia- 4, 5, 7. Zauważ, że możesz sprawdzić, czy prawidłowo je wykonałeś.
4. Na koniec gra:
https://wordwall.net/pl/resource/990902/polski/sp%c3%b3%c5%82g%c5%82oski-mi%c4%99kkie
31 marca 2020 roku
Temat: Nosowa czy ustna?
Dziś też popracujecie z e-podręcznikiem. Proszę wejść na stronę:
1. Uważnie przeczytaj początkowe informacje, a następnie zapisz w zeszycie, jak powstają głoski ustne, a jak nosowe. Wypisz głoski nosowe.
po 3 przykłady z każdego ćwiczenia.
3. Dla chętnych: ćwiczenie 10
1 kwietnia 2020 roku
Temat: „Opowieści nie tylko na dobranoc”. Oznaczanie spółgłosek miękkich.
1. Przeczytaj uważnie notatkę, a później przepisz do zeszytu.
Dwie twarze głoski i
Jedną z samogłosek jest i. Ale czy zawsze nią jest? Czasem i oznacza jedynie miękkość spółgłoski. Na przykład w wyrazie nie jest tylko jedna samogłoska – e, natomiast znak i oznacza, że n wymawiamy miękko: ń.
Teraz wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/wsrod-liter-glosek-i-sylab/D1FvQpzb7
2. Wykonaj ćwiczenia: 12 i 13. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zapisz je do zeszytu.
3. Praca domowa – Wymyśl żart na prima aprilis- nieszkodliwy!
2 kwietnia 2020 roku
Temat: Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
No właśnie, wiecie? Proponuję Wam zabawę i jednocześnie pracę z prezentacją, która znajduje się pod adresem:
3 kwietnia 2020 roku
Temat: „To co się da, podziel na dwa…”. Sylaba i dzielenie wyrazów.
1. Zapisz temat lekcji.
2. Teraz uważnie przeczytaj definicję sylaby. Zapisz do zeszytu.
Sylaba to cząstka wyrazu wymawiana podczas jednego wydechu.
Jej ośrodkiem jest samogłoska, np. wyraz rymowanka ma cztery sylaby: ry-mo-wan-ka, a wyraz
wiersz ma tylko jedną sylabę. Jest tyle sylab, ile jest samogłosek w wyrazie.
3. Wykonaj teraz ćwiczenie 2.
Dodaj do każdego zestawu odpowiednią sylabę, aby utworzyć trzy różne wyrazy.
4. Wyszukaj w ciągu liter wyrazy jednosylabowe. W zeszycie zapisz kolejno ich pierwsze litery, które utworzą hasło – inną nazwę sylaby. ( ćw.5 w podręczniku)
Hasło: ………………..
5. Umiejętność dzielenia wyrazu na sylaby jest przydatna przy przenoszeniu wyrazów.
Przeczytaj je w podręczniku do nauki o języku ( Litery i głoski. Sylaba i dzielenie wyrazów)
6. Teraz otwórz e-podręcznik: https://epodreczniki.pl/a/od-sylaby-do-zdania/DAOU2PXpH
7. Wykonaj ćwiczenie 8. Kiedy sprawdzisz poprawność (u dołu jest napis: Pokaż odpowiedź), przepisz je do zeszytu. Zapamiętaj zasady.
Poprawne odpowiedzi na ćwiczenia 2 i 5 umieszczę w pliku na WSiP-necie.
Poprawne odpowiedzi na ćwiczenia 2 i 5 umieszczę w pliku na WSiP-necie.
Miłego odpoczynku!
6 kwietnia 2020 roku
Temat: Odgłosy świata. Wyrazy dźwiękonaśladowcze i ich funkcja.
1. Dzisiaj będziesz pracować z prezentacją. Na jej początku poproszą Cię o przeczytanie komiksu. Znajdziesz go w pliku, który umieściłam na WSiP-necie. Pobierz ten plik.
2. Teraz otwórz prezentację i postępuj zgodnie z poleceniami.
3. Zapisz w zeszycie:
Wyraz dźwiękonaśladowczy to inaczej onomatopeja.
4. Bardzo ciekawe ćwiczenie ze strony
Wysłuchaj audiobooka z nagraniami różnych odgłosów natury.
Jeśli masz ochotę, posłuchaj głosów ptaków. Piękne!
https://www.glosy-ptakow.pl/
Kogo czytanie nie trudzi,
22 kwietnia 2020 roku
Temat: Piszemy dedykacje.
Na dzisiejszej lekcji nauczysz się pisać dedykację. To nic trudnego. Pomoce zaproponowane przeze mnie to ułatwią.
1. Obejrzyj fragment lekcji. Nauczycielka poda wszystkie informacje dotyczące zasad tworzenia dedykacji. Oglądaj do 22 min.16 sekundy.
7 kwietnia 2020 roku
Temat: Na pożegnanie z głoskami-test.
Dzisiaj wykonacie zadane przeze mnie testy ze WSiP-netu. Jeśli będą trudności z
zalogowaniem do portalu czy zapisaniem testu- nie przejmujcie się. Należy próbować do
skutku.
8 kwietnia 2020 roku
Temat: Wielkanoc z krzyżówką.
Dziś już świątecznie i beztrosko. Proponuję łatwiutką krzyżówkę wielkanocną. Kto chce,
niech ją wydrukuje i wklei do zeszytu. Kto nie ma takiej możliwości, niech zapisze tylko
hasła.
15 kwietnia 2020 roku
Temat: „Koncert na dwa stawy i ptaków kapelę”. Adam Mickiewicz „ Pan Tadeusz” (fragmenty – Koncert wieczorny)
1. Dziś popracujesz z podręcznikiem. Otwórz - rozdział 4. Bawiący się słowami.
2. Przeczytaj utwór. Możesz go też wysłuchać pod linkiem
3. Ćw. 1- Gdzie odbywa się ten koncert? Trzy miejsca dopasuj do obrazów. Wykorzystaj tytuły obrazów.
4. Spróbuj uzupełnić tabelę. Czytaj uważnie tekst!
część koncertu
|
I
|
II
|
III
| ||
dzieło malarskie
|
| ||||
muzycy
|
|
1.staw (jaki?)
2.staw (jaki?)
| |||
instrumenty
|
|
| |||
nastrój
|
|
Nazywając nastrój, możesz skorzystać ze słownictwa w ćw.3.
5. Teraz wyszukaj w tekście wyrazy dźwiękonaśladowcze. Wypisz kilka przykładów. Co Ci przypominają? Uzupełnij.
wyrazy- ……………, ………………, ……………………, ………………….
Przypominają odgłosy wydawane przez………………….., kojarzą się z …………………drzew, traw;
szczególnie przyjemne wydają się……………………………...
To na dzisiaj wszystko. Jutro dokończymy tę lekcję. Wtedy poproszę Was o pracę domową.
Wiem, że są techniczne problemy z testami. Niestety, ja nie mam na to wpływu. Podziwiam Waszą wytrwałość. Jeśli nic się nie poprawi, będziemy zmuszeni znaleźć inne rozwiązanie.
16 kwietnia 2020 roku – ciąg dalszy tematu wczorajszego
1. Najpierw sprawdź pracę domową. W razie potrzeby uzupełnij tabelę.
Na przykład:
część koncertu
|
I
|
II
|
III
| ||
dzieło malarskie
|
Bronisław Rychter Janowska, Przed dworkiem
|
|
Józef Chełmoński, Koncert żab
| ||
muzycy
|
|
ptaki: derkacz, bąki, bekasy
|
1.staw (jaki?) o jasnych wodach z piaszczystym brzegiem;
2.staw (jaki?) – z mętnymi wodami i błotnistym dnem
| ||
instrumenty
|
jęki puszczyka, szepty skrzydeł nietoperza, gwar wirującego roju owadów, bzyczenia much i komarów
|
|
| ||
nastrój
|
|
nieprzyjemny, krzykliwy
|
podniosły, uroczysty, z nutami żałości i emocji
|
Wyrazy: derkacz, bekasy, jęcząc, szepnęły, wrzasnął, bekając, szmerów, wrzawy, jęk, krzykiem, piały.
Przypominają odgłosy wydawane przez zwierzęta, kojarzą się z szumem drzew, traw; szczególnie przyjemne wydają się szmery i szepty.
Jeśli masz nieco inne odpowiedzi, nie martw się- na pewno jest w porządku.
2. Na początku przypomnij wiadomości ośrodkach poetyckich. Ułatwi Ci to prezentacja.
3. Teraz proszę, byś podzielił/a podane środki poetyckie na trzy grupy: epitety, porównania i przenośnie(metafory). Wpisz je odpowiednio do tabeli. (3 epitety, 3 porównania, 3 przenośnie)
epitety
|
porównania
|
przenośnie
|
owadów wielki krąg [...] kręci się, grając jako harmoniki sfera
wiotkiem skrzydłem
odezwały się chorem podwójnym dwa stawy
bekasy [...], bekając raz po raz, jak w bębenki biją;
pierwszy skrzypek łąki
jęk (…) cichy, uroczysty
dwa stawy gadały
Odezwały się (…) dwa stawy,/Jako zaklęte w górach kaukaskich jeziora
wielkie akordy
4. Przyślij zdjęcie uzupełnionej tabeli na mój adres mailowy.
17 kwietnia 2020 roku
Temat: Czy cień rymuje się z wiem?”. Józef Ratajczak „Cień na ścianie”.
1. Dziś popracujesz z podręcznikiem. Otwórz - rozdział 4. Bawiący się słowami. Józef Ratajczak „Cień na ścianie”
2. Wyszukaj w słowniku znaczenie związków wyrazowych ze słowem cień. Zapisz 3 związki i ich znaczenie. Szukaj pod linkiem- https://www.bryk.pl/slowniki/slownik-zwiazkow-frazeologicznych/68099-cien
3. Przeczytaj wiersz. Jakiego środka poetyckiego użył autor do opisania tytułowego cienia?
Podpowiedź: Co robi cień? Siada, chodzi, rusza się. Z tego wynika, że zachowuje się jak istota żywa. Już wiesz? Zapisz w zeszycie:
Poeta zastosował …………………………, bo cień zachowuje się jak istota żywa.
4. Przypomnij sobie, czym jest rym.
Rym to powtórzenie tych samych lub podobnych głosek w zakończeniach wyrazów.
5. Dopisz (z wiersza) rymujące się pary wyrazów.
cień - znika-
paluchy- zając-
przestanie- drzwi-
paluchy- zając-
przestanie- drzwi-
6. Na zakończenie twórcza zabawa!
Dokończ rymowanki- dopisz rymujący się wyraz. Wymyśl inny dwuwiersz reklamujący czytanie książek.
Wypożycz mnie, przeczytaj, proszę.
Leżeć na półce ……………………………… .
Kogo czytanie nie trudzi,
Ten nigdy się ………………… .
20 i 21 kwietnia 2020 roku
Temat: W świecie wyobraźni. (lekcja dwugodzinna)
Proponuję dwugodzinną zabawę z chmurami. Sądzę, że będzie miło. Popuść wodze wyobraźni.
Odpowiedzi zapisuj w zeszycie.
Dla chętnych: We wtorek przyślij mi zadanie z 4. slajdu.
Oto prezentacja.
22 kwietnia 2020 roku
Temat: Piszemy dedykacje.
Na dzisiejszej lekcji nauczysz się pisać dedykację. To nic trudnego. Pomoce zaproponowane przeze mnie to ułatwią.
1. Obejrzyj fragment lekcji. Nauczycielka poda wszystkie informacje dotyczące zasad tworzenia dedykacji. Oglądaj do 22 min.16 sekundy.
Zapisz w zeszycie:
a. definicję dedykacji
b. pytania, na które należy odpowiedzieć w dedykacji. (z filmu)
To schemat dedykacji
ZADANIE:
Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z jednej z wymienionych okazji:
a) urodziny babci lub dziadka,
b) rocznica ślubu rodziców.
Dla chętnych: Dołącz złotą myśl. Może to być pasujący do okoliczności cytat. (w sieci jest ich
mnóstwo)
PAMIĘTAJ O WIELKIEJ LITERZE
23 kwietnia 2020 roku
Temat: Dziś dziękujemy- jak napisać podziękowanie?
Wczoraj pisaliście dedykację, dziś czas na podziękowanie. Przypominam tę formę wypowiedzi poznaną w klasie IV.
1
Przeczytaj uważnie definicję podziękowania, a następnie zapisz do zeszytu.
Przeczytaj uważnie definicję podziękowania, a następnie zapisz do zeszytu.
Podziękowania to rodzaj tekstu okolicznościowego, będący najczęściej wyrażeniem
wdzięczności za to, co ktoś dla nas zrobił, lub stanowiący odpowiedź na wcześniej otrzymane
życzenia czy gratulacje.
wdzięczności za to, co ktoś dla nas zrobił, lub stanowiący odpowiedź na wcześniej otrzymane
życzenia czy gratulacje.
Oto przykład podziękowania. Zwróć uwagę na jego elementy składowe.
Przydatne słownictwo:
gorąco / bardzo / serdecznie / szczerze / z całego serca dziękuję za, jestem wdzięczny za, składam podziękowania za, jestem zobowiązany, zwracam się z podziękowaniem, proszę przyjąć wyrazy wdzięczności
dziękować
|
+
|
|
Praca domowa: Napisz podziękowanie tym, którzy w czasie pandemii koronawirusa dbają o nasze bezpieczeństwo. Kto to jest? Lekarze, pielęgniarki, ratownicy, ale też sprzedawcy, kierowcy, kurierzy i wielu innych. Dokonaj wyboru.
Może znasz kogoś takiego? Wyślij mu swoje podziękowanie, a mnie zawiadom o tym.
24 kwietnia 2020 roku
Temat: Jeszcze o rymach i ich rodzajach.
1. Przypomnę ćwiczenie domowe:
cień – dzień znika- muzyka
przestanie – ścianie zając napadają
paluchy – duchy drzwi– śni
Zauważ, że zakończenia w I. kolumnie brzmią identycznie, w II. - tylko podobnie.
Z tego względu wyróżniamy rymy dokładne i niedokładne.
2. Oprócz tego rymy dzielimy na męskie i żeńskie:
rymy żeńskie- rymują się wyrazy wielosylabowe rymy męskie - rymują się wyrazy jednosylabowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz