Klasa 7b

Zadania na poniedziałek i wtorek (23.-24.03.)
Pobawcie się frazeologią, słownictwem i ortografią. Z zabawy - nauka. Zapraszam!

 https://learningapps.org/1701736  
 
25 marca 2020 roku

Rozumiejąc, że dopiero teraz tak naprawdę trzeba zacząć się uczyć, ponownie odwołuję się do ćwiczeń zamieszczonych wcześniej.
A więc:
1.  Zapiszcie do zeszytu temat. Przygotujecie słownictwo do charakterystyki porównawczej Cześnika i Rejenta.
      2. W tym celu  obejrzyjcie film, który wyjaśni Wam, co się kryje za tym terminem. Zapisz kolejne punkty planu wypowiedzi.
\      3..Przeanalizuj charakterystykę kontrastowo różnych bohaterek: Aliny i Balladyny.
 Balladyn a i Alina to dwie siostry z dramatu Juliusza Słowackiego. Pisarz skonstruował postaci dziewcząt na zasadzie przeciwieństwa. Balladyna to uosobienie zła, natomiast Alina reprezentuje dobro.
       Wyraziste różnice pomiędzy obiema siostrami ujawniają się już na poziomie ich wyglądu fizycznego. Balladyna jest przedstawiona jako kobieta o ciemnych oczach i alabastrowej cerze, natomiast Alinę jako dziewczynę o jasnym, fiołkowym spojrzeniu. Fizyczność bohaterek stanowi więc sygnał ich cech wewnętrznych. Ciemność oczu Balladyny zwiastuje niecne skłonności jej charakteru.
     Następnym przejawem kontrastu pomiędzy Balladyną i Aliną jest ich zachowanie względem starej matki. Z tekstu dramatu wynika, że matka obu dziewcząt jest ubogą wdową, która musi sama się troszczyć o utrzymanie rodziny. Alina szanuje schorowaną kobietę i wykorzystuje każdą okazję, żeby pomóc jej w codziennych obowiązkach.
Z kolei Balladyna – odwrotnie – unika pracy przy żniwach, ponieważ słońce zniszczyłoby jej skórę. Dziewczyna zachowuje się tak pomimo tego, że jest starsza i powinna bardziej poczuwać się do opieki nad matką. Ponadto kiedy zjawia się Kirkor, Balladyna wyznaje, że chętnie poświęciłaby wszystko dla jego uczucia, tymczasem Alina ponad własne dobro stawia szczęście matki i siostry. Zachowanie Balladyny zdradza więc jej egoizm i próżność, natomiast naczelną cechą Aliny jest altruizm.
Różne jest także postępowanie sióstr po pojawieniu się w ich chatce Kirkora. Balladyna zachowuje się jak kokietka, ponieważ nie chce wyznać uczucia rycerzowi, ale zwodzi go dwuznaczną odpowiedzią. Natomiast Alina szczerze przyznaje, że kocha Kirkora i że chciałaby być dla niego dobrą żoną. Obietnice Balladyny dotyczące tego, co uczyni dla męża, zdradzają jej nieszczerość i kontrastują z prostą obietnicą wierności, jaką składa siostra. Co więcej, w rozmowie między siostrami Alina wyjawia, że pokochała Kirkora wcale nie z powodu jego bogactwa, co oczywiście wyraźnie kontrastuje z motywacją jej rywalki.
     Scena zbierania malin odkrywa wszystkie tajniki duszy obu sióstr. Alina, jako osoba przyzwyczajona do pracy fizycznej, szybciej zbiera owoce i napełnia swój  dzbanek. Kiedy zaś jej siostra spostrzega, że przegrywa, budzi się w niej ślepa zazdrość. Balladyna uważa, że to ona zasługuje na zostanie żoną Kirkora i nie chce pogodzić się ze szczęściem siostry. W scenie tej wychodzi na jaw pycha i duma Balladyny, ponieważ kiedy siostra proponuje jej, że odda maliny, jeśli ta ją poprosi, dziewczyna nie potrafi tego uczynić. W szale zazdrości i żądzy bogactwa zabija Alinę i kradnie jej dzbanek.

       Podsumowując, Balladyna i Alina to zatem dwie zupełnie różne kreacje osobowe. Jedna stanowi przeciwwagę dla drugiej. Na tle dobroci Aliny zło Balladyny wydaje się rażące. Podobnie niegodziwość Balladyny uwypukla szlachetność jej siostry. Te dwie postaci literackie składają się z przeciwieństw: dobra i zła.
                                                                                                             Na podstawie materiałów znalezionych w sieci

        4. Proszę o wysłuchanie audycji, przygotowanie notatki wg planu:
 1. Wstęp – przedstawienie obu bohaterów.
2. Wygląd – opisanie wyglądu obu postaci.
3. Cechy charakteru bohatera I i II – zestawione ze sobą.
4. Podsumowanie – ocena obu bohaterów.
I jeszcze jedna pomoc do wykorzystania:
    
Proszę o notatkę. Pamiętajcie, że „Zemsta” to lektura obowiązkowa. 
 Jeśli link się nie otwiera, skopiujcie go i wpiszcie w wyszukiwarkę.

26 marca 2020 roku
Temat: Zemsta jako komedia, czyli co nas śmieszy w utworze Aleksandra Fredry.
1.     Skoro “Zemsta”, to koniecznie trzeba przyjrzeć się komizmowi.
komizm -śmieszność
1. «cecha sytuacji, rzeczy lub osoby budząca wesołość»
2. «efekt komiczny uzyskany w utworze artystycznym poprzez sposób przedstawienia postaci, obyczajów lub sytuacji»
2.     Poznaj rodzaje komizmu:
komizm postaci – jeden z trzech podstawowych rodzajów komizmu. Próba wywołania reakcji wesołości u odbiorcy sposobem prezentacji konkretnej postaci, przez szczególne uwypuklenie jej charakterystycznych cech.
komizm sytuacyjny -komizm polegający na zabawnym, nieoczekiwanym spiętrzeniu niefortunnych albo niezwykłych przypadków i zachowań bohatera komicznego.
Komizm słowny –świadoma próba wywołania u odbiorcy wesołości przy użyciu środków językowych.
3.     Przykłady:
Komizm postaci – Papkin, Cześnik i Rejent jako postacie kontrastowe- wady tych postaci stają się źródłem humoru
Komizm sytuacji – scena pisania listu,  pisanie testamentu przez Papkina
Komizm słowny – buńczuczne wypowiedzi Papkina u Rejenta,
reakcja Papkina na wieść o tym, że Klara – jako dowód miłości – chce otrzymać krokodyla
Pamiętaj: Komizm rodzi się z ujawnienia sprzeczności, kontrastu.
Przykłady sprzeczności:
odmienność charakterów Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza;
dwulicowość Rejenta: deklaruje wiarę i poszanowanie wartości, a w głębi duszy jest intrygantem za nic mającym
chrześcijańskie miłosierdzie;
rozbieżność między głoszonymi deklaracjami i opowiadanymi historiami a czynami Papkina;
kontrast między gwałtownym i wybuchowym Cześnikiem a ślamazarnym, niezdarnym Dyndalskim w scenie dyktowania listu.
 Wpiszcie notatkę do zeszytu.
27 marca 2020 roku
Temat: Spleceni wątkami... Czyli nie ma tego złego,  co by na dobre nie wyszło.
Podsumujemy podstawowe wiadomości dotyczące utworu.
1        1.  Czas i miejsce akcji- akcja rozgrywa się pod koniec XVIII wieku lub na przełomie  XVIII/XIX wieku, w ciągu jednego dnia.
              Miejscem akcji jest wieś (o czym można przeczytać w didaskaliach). Wydarzenia  
             rozgrywają się  w starym zamku
         2. Bohaterowie:
                            Główni antagoniści, czyli przeciwnicy
        Cześnik Raptusiewicz                                                    Rejent Milczek
         jego synowica Klara                                                       jego syn Wacław
         rezydent Józef Papkin                                                  
        marszałek Dyndalski
                                                            
Podstolina
                                                     (Hanna Czepiersińska)  
 
    3. Nazwiska znaczące
 Raptusiewicz (od: raptus – daw. gwałtownik) – człowiek porywczy, niepohamowany, impulsywny;
Milczek (od: milczeć – nic nie mówić) – człowiek skryty, małomówny, cichy, zamknięty w sobie;
Papkin (od: papka – potrawa) – człowiek, którego usługi można pozyskać za strawę, pieczeniarz, darmozjad;
Dyndalski (od: dyndać – pot. kołysać, machać czymś) – człowiek zdystansowany do świata, oderwany od rzeczywistości.
Użycie nazwisk znaczących to najprostszy sposób charakteryzowania bohaterów przez wskazanie najbardziej znamiennej dla nich cechy.)
 
4.  Wątki:
                   a. główny- zdarzenia dotyczące głównych postaci- spór Cześnika z Rejentem o mur graniczny
           b.   poboczne- zdarzenia dotyczące postaci drugoplanowych
            - plany małżeńskie Cześnika
            - plany małżeńskie Podstoliny
            - wątek miłosny Klary i Wacława
            - wątek Papkina
Notatkę proszę umieścić w zeszycie.
    Polecam obejrzenie prezentacji:  https://prezi.com/z4lrk0jnl7w0/zemsta-a-fredry/?webgl=0

30 marca 2020 roku

Temat: Pożegnanie z lekturą.
Na zakończenie spotkań z "Zemstą" proponuję powtórzenie. Mam nadzieję, że forma przypadnie Wam do gustu.

Oto adresy do prezentacji. Proszę na ich podstawie uzupełnić notatki z lekcji - o kompozycję (reszta wg własnego uznania).

 Odpowiedzi do testu znajdziecie na stronie https://www.oke.lomza.pl/images/pliki/powtorka_do_E8/20200318%20SP_Dzien%203_ODP.pdf
Odpowiedzi nie musicie mi przesyłać- sprawdźcie  się sami.
Zadanie dla chętnych: Stwórz mema do wybranego cytatu. Polecane generatory memów:

https://www.kapwing.com/meme-maker

Za tydzień sprawdzian - 6 kwietnia.

31 marca 2020 roku
     Temat:  Losy Skawińskiego. Henryk Sienkiewicz " Latarnik".
      Dzisiejsze zadanie to przeczytanie noweli H.Sienkiewicza "Latarnik".
       Link do lektury:
       https://wolnelektury.pl/szukaj/?q=sienkiewicz+latarnik
        W trakcie czytania zapisuj w formie planu ramowego kolejne etapy życia bohatera. Pomoże Ci  
        w tym:
      https://drive.google.com/open?id=1KNwPzooOr-hPDTwPZu5c_x5FkJN8EN-l  śladami  
     Skawińskiego
           oraz
    https://wordwall.net/pl/resource/513851/polski/kompozycja-noweli-latarnik
     1 kwietnia 2020 roku
    Temat:  Prima aprilis, czyli ... nic nie mamy zadane!
     
 Proponuję Wam dziś obejrzenie adaptacji noweli H. Sienkiewicza.
  Najpierw przypomnijmy sobie, co to jest adaptacja.
Adaptacja filmowa to przełożenie dzieła literackiego na język filmu.
A teraz sięgnijcie do filmu. 

   2 kwietnia 2020 roku
  Temat: Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
 No właśnie, wiecie? Proponuję Wam zabawę i jednocześnie pracę z prezentacją, która znajduje się pod adresem:

https://view.genial.ly/5e8383bd260c290e3978efc3/presentation-primaaprilis

Nie musicie robić notatek! Dobrej zabawy.
  

     3 kwietnia 2020 roku

       Temat: O tułaczu, który wbrew wszystkiemu nie zapomniał o ojczyźnie.



        1.     Znasz już kolejne etapy życia Józefa Skawińskiego.

Dziś proszę Cię  o pracę z prezentacją. Możesz dla przypomnienia wysłuchać tekstu noweli.

        2.     Przeczytaj dokładnie cele lekcji. Nie zrealizujemy ich wszystkich dzisiaj, ale też  na kolejnych godzinach. Nie przerażaj się ilością poleceń. Wskażę tylko konieczne do wykonania.

        3.     Przypomnij sobie sylwetkę H. Sienkiewicza.

       4.     Na rozgrzewkę rozwiąż test. Teraz już na pewno znasz lekturę!

       5.     W kilku zdaniach wyjaśnij, jak rozumiesz wskazany cytat. Zapisz swoje przemyślenia w zeszycie.
Jaki bohater mitologiczny  postępował podobnie? Podpowiem, że to był S…… .
       6.     Zapisz informację o miejscu i czasie akcji.
       7.     Przeczytaj o pierwowzorze głównego bohatera.
       8.   Wiesz już, że Skawiński przemierzył prawie cały świat w poszukiwaniu swego miejsca. Zajrzyj pod hasło „żołnierz”. Zastanów się nad poleceniem. Zapisz jednozdaniowy wniosek.
      9.     Skawiński miał wiele twarzy. Uzupełnij, korzystając z podpowiedzi na kolejnym slajdzie.
Żołnierz-………………………………………………………………..
Przedsiębiorca - ………………………………………………………..
Marynarz-……………………………………………………………….
Na dziś starczy. Dziękuję.
To adres prezentacji.

   3 kwietnia 2020 roku
   Tak jak się umawialiśmy, w poniedziałek, 6 kwietnia, napiszecie test z "Zemsty". Przygotowałam 
   go  stronie
     https://www.testportal.pl
  Dostęp będzie możliwy 6 kwietnia  od godziny  12.00.
                 Nie zapomnijcie, bo dostęp jest ograniczony czasowo.       

       6 kwietnia 2020 roku
      
      Było sporo zamieszania z testem. Najpierw niemożność zalogowania się (problemy portalu), potem Wasze 
     nerwowe ruchy. Powinniście wiedzieć, że w testach tego typu zadania otwarte muszą być sprawdzone
     oddzielnie, bo rzadko się zdarza, że "wstrzelimy" się w zakodowaną kolejność czy dokładne sformułowania.
      A one muszą być podane przy tworzeniu testu. 
        Aby emocje opadły, proponuję, byście jutro napisali test jeszcze raz. Co mogłam, poprawiłam ( ja też się
     uczę na błędach).  Jutro od 12 test ma być dostępny pod linkiem   
               
  https://www.testportal.pl/test.html?t=D5teeC6JTi3D

       Jeśli znowu będą problemy z dostępem, spokojnie próbujcie. Zadania zamknięte sprawdzam sama.

                     8 kwietnia 2020 roku
    Temat: Wielkanoc z krzyżówką.
           Dziś już świątecznie i beztrosko. Proponuję łatwiutką krzyżówkę wielkanocną. Kto chce, 
         niech  ją wydrukuje i wklei do zeszytu. Kto nie ma takiej możliwości, niech zapisze tylko 
         hasła. 
      

  15 i 16 kwietnia 2020 roku

Temat: Ojczyzna w książce zamknięta. Przebudzenie Skawińskiego. ( lekcja dwugodzinna)

Z poprzedniej lekcji pamiętasz, że po opuszczeniu ojczyzny (po upadku powstania listopadowego) Skawiński tułał się po całym świecie. W końcu dostał posadę latarnika w Aspinwall.

            1. Na podstawie poniższych cytatów napisz, jaką rolę w życiu Skawińskiego odegrała latarnia. Uzupełnij notatkę.

       a)  „Potrzebuję sobie powiedzieć: tu już będziesz siedział, to jest twój port”.



„     b) Nadszedł nareszcie dla niego czas spokoju. Poczucie bezpieczeństwa napełniło jakąś
niewysłowioną tęsknotą jego duszę. Oto mógł na tej skale po prostu urągać dawnemu tułactwu. Dawnym nieszczęściom i niepowodzeniom”.
  c) „Cały świat teraz zaczynał się dla starca i kończył się na jego wysepce. Zżył się już

       myślą, że nie opuści wieży do śmierci, i po prostu zapomniał, że jest jeszcze coś poza nią”.

Latarnia stała się dla Skawińskiego…………. Miejscem, w którym (zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami) odnalazł…………., spokój, poczucie …………….., kontakt z Bogiem.

              
         2.    Jak tytułowy latarnik wszedł w posiadanie książki Adama Mickiewicza?

Niedługo po rozpoczęciu pracy latarnika bohater przeczytał w „Heraldzie” o utworzeniu polskiego Towarzystwa                 

                                                     w Nowym Jorku.
                                                                 
Przekazał organizacji połowę swej miesięcznej pensji.
                                                                
W dowód wdzięczności Towarzystwo przysłało Skawińskiemu paczkę z polskimi książkami.
                                                                 
Jednym z nadesłanych utworów był Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, który tak poruszył latarnika.


       3.    Dlaczego Skawiński został zwolniony z pracy? Dlaczego poruszyła go lektura? Odpowiedz, uzupełniając fragment wywiadu z bohaterem. Tylko uzupełniony fragment przepisz do zeszytu.

Dziennikarz: Jak czuł się pan jako latarnik na wyspie?

Skawiński: Przede wszystkim spełniony i szczęśliwy jak nigdy dotąd. Czułem, że wyspa jest moim domem. Z przyjemnością i bez trudu zapalałem latarnię.
Dziennikarz: Dlaczego mimo to nie dopełnił pan swoich obowiązków?
Skawiński: Tego dnia otrzymałem paczkę z polskimi książkami. Z pochodzenia jestem Polakiem. Nie widziałem kraju od 40 lat, Aż tu niespodziewanie w moje ręce trafiła książka naszego wieszcza –………… ……………. Poczułem się ……………i jakby obudzony ze snu, w którym trwałem . Kiedy zacząłem czytać „Pana Tadeusza”,………………. Przeniosłem się duchem do …………. Przez to nie ………………… .

Dziennikarz: Co się stało? Jak pan zareagował na te wieści?
Skawiński: Byłem niezwykle zdumiony, bo nie zauważyłem upływu czasu. Zmartwiłem się, że doszło do wypadku. Jednocześnie dowiedziałem się, że nikt nie …………., więc poczułem ……. .
Dziennikarz: Jakie ma pan plany na przyszłość?
Skawiński: Cóż, czeka mnie dalsza tułaczka. Tym razem jednak z …………………………………

     4.      Skawiński znowu staje się tułaczem.

Przypomnij sobie definicję bohatera tragicznego:

bohater tragiczny - człowiek skazany na walkę z przeważającymi przeciwnościami, zakończoną 

klęską.  Bohater ma do wyboru pewne drogi postępowania, z których każda niesie ze sobą inne 

nieszczęścia.

Cechy bohatera tragicznego:

  • nie może podjąć właściwej decyzji, bo każdy wybór prowadzi do klęski;
  • został zbyt surowo ukarany;
  • jego działania są daremne, bo ciąży nad nim zły los, fatum.

Czy w postaci Skawińskiego zauważasz elementy tragiczne? Uzasadnij swoje zdanie, dopisz dwa argumenty:

    Skawiński to bohater tragiczny, ponieważ:
• został niesłusznie ukarany (konieczność emigracji po powstaniu listopadowym), doświadcza wielu przeciwności losu (wrogość natury, nieprzystosowanie, pech);
• mimo licznych prób nie może (czego?) ………………………………………………………
• bohater utożsamia ciążące na nim fatum z działaniem (czyim?)……………………………..

       5. Latarnik Henryka Sienkiewicza jako nowela. Przepisz definicję do zeszytu.

Nowela – utwór epicki o niewielkich rozmiarach, zwykle jednowątkowy. Ma ograniczoną liczbę 
bohaterów (często to jedna postać). Nowelę wyróżnia wyraźnie zarysowana akcja zdążająca do 
punktu kulminacyjnego, a następnie do jednoznacznego zakończenia (puenty).
Na koniec proponuję podsumowanie zajęć z nowelą Sienkiewicza. Mogą do tego posłużyć:
W zeszycie powinna znaleźć się notatka do tematu (wskazałam, co należy wpisać). Uczniowie, którzy nigdy jeszcze nie pochwalili się swoją pracą zdalną, przyślą mi zdjęcie strony z notatką.
Zwróćcie uwagę, że to lekcja dwugodzinna, czyli na środę i czwartek. W związku z tym na zdjęcia czekam w piątek. Dopiero!


                  17 kwietnia 2020 roku


Temat: Inny odcień tęsknoty. Cyprian Kamil Norwid „Moja piosnka (II)”

           1.    Na początek przygotowałam zestawienie słownictwa związanego z rzeczownikiem tęsknota.
   Zapisz w zeszycie kilka określeń tęsknoty, kilka wyrazów bliskoznacznych i związków z  
   czasownikiem- to Twój wybór.
Tęsknota inaczej: tęsknica, utęsknienie, smutek, żal, pragnienie czegoś, odczuwanie braku czegoś
Jaka może być tęsknota? niewysłowiona, bezmierna, bolesna, głucha, nieukojona, niezaspokojona, odwieczna, słodka, wieczna, wielka
Tęsknota może: w kimś się budzić, odzywać się w czyjejś piersi, ściskać pierś, wzbierać w czyimś sercu; kogoś napadać, nękać, nurtować, ogarniać, opanować, pożerać
Tęsknić można: za ukochanym, za rodziną, za krajem, za miastem rodzinnym;
do swoich, do kraju, do wielkich czynów
                     Proszę, byście pracowali zgodnie z poleceniami z prezentacji nr1.
Teraz zapisz w zeszycie krótką notatkę:
Kto, do kogo i o czym mówi w tym wierszu?
Kto?......................................
Do kogo mówi? …………………………………..
O czym mówi? ……………………………………
         W następnej prezentacji znajdź definicję neologizmu i przykłady z wiersza. Zapisz w zeszycie.
              Miłego weekendu!

     20 i 21 kwietnia 2020 roku
    Temat: Piszemy recenzję książki.

O recenzji mówiliśmy przy okazji omawiania II cz. „Dziadów” A. Mickiewicza. Dziś chcę, byś poznał/a zasady pisania recenzji książki. Pomogą Ci pomoce wskazane przeze mnie.
1.     Myślografia, czyli notatka wizualna. Możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu.
   (w pliku na WSiP-necie)   
2.     Omówienie recenzji w wykonaniu znanej już pani Izabeli, autorki serii „Wiedza z Wami”.
3.     Prezentacja, która krok po kroku pomoże recenzję napisać.
4.     Wskazówki i słownictwo- przydatny link:
Wykorzystując podane pomoce, spróbuj napisać recenzję „Latarnika” H. Sienkiewicza. Pamiętaj, że recenzja nie musi być hymnem pochwalnym.
Przyślij tekst na mój adres. Praca napisana w wordzie.
Termin- za tydzień, 27 kwietnia.


    22 kwietnia 2020 roku



Temat: Jak napisać kulturalnego maila?



 Piszecie do mnie bardzo dużo listów elektronicznych. Bardzo mnie one cieszą. Przyszedł jednak czas, by sprawdzić, czy umiecie je pisać. Proponuję dziś lekcje z mailem.



1.     Jak piszemy: mail czy email?



               Poprawna pisownia   mail                                             Niepoprawna pisownia email

Poprawną formą tego rzeczownika, pochodzącego od angielskie e-mail, jest wyraz: MAIL. Alternatywną wersją jest e-mail. Jednak idąc na skróty i pomijając '-', popełniamy błąd.

Warto pamiętać, że dopuszczalne jest również spolszczenie pisowni, a zatem możemy napisać mejl.
Należy odnotować, że mail i mejl mają charakter potoczny, a e-mail oficjalny.
Przykłady:
Tu trzeba wpisać dane kontaktowe: nazwisko, mail i telefon.
W bazie mamy jedynie mail. Login i hasło są niewidoczne.
Mail czy tradycyjna pocztówka? W jakiej formie wysłać życzenia świąteczne?

2.     Pracujcie z prezentacją. Wyjaśni Wam wszystkie wątpliwości.


https://view.genial.ly/5e9cb6bbb65e370dac862046/presentation-jak-napisac-kulturalnego-maila
23 kwietnia 2020 roku
Temat: Wracamy -przypomnienie wiadomości ze słowotwórstwa.

Ponad miesiąc  temu przerwaliśmy spotkanie ze słowotwórstwem. By powrócić, trzeba przypomnieć. Zapraszam.
  1. Przypomnij sobie, w jaki sposób powstają wyrazy pochodne.
                               https://youtu.be/j8O-OWxTahM

   2.  Podstawa słowotwórcza i formant

       *Zwróć uwagę na to, jaka część powtarza się we wszystkich słowach z jednej rodziny. 
Jeśli
           Jeżeli nie pamiętasz, czym jest podstawa słowotwórcza i formant, obejrzyj to:








Oboczności


*Zastanów się, czy we wszystkich rodzinach wyrazów podstawa słowotwórcza zachowuje swoją pierwotną postać.
*Zapamiętaj, czym są oboczności.


       

3. Na koniec jeszcze o funkcjach formantów słowotwórczych:

                   https://youtu.be/kZ9wNzRWnjM
 
       4.  Przejrzyj swoje marcowe notatki dotyczące słowotwórstwa.

24 kwietnia 2020 roku
 Temat: Wyrazy złożone- złożenia, zestawienia, zrosty.
·       
                     Temat doskonale został przedstawiony w lekcji, którą znajdziecie pod linkiem:
           https://youtu.be/UkYW9KMLaWs
·                 Zapisz do zeszytu notatkę, w której znajdą się informacje:
a.     Co to jest wyraz złożony?
b.     Jak dzielimy wyrazy złożone?
c.     Co to są złożenia, zrosty, zestawienia? (z przykładami)
d.     Jakie są zasady pisowni złożeń? (z przykładami)

Korzystaj z lekcji lub podręcznika.

·              Praca domowa: ODPOCZYNEK
    

         

            27 kwietnia 2020 roku

  Temat: Rodzina wyrazów.
·       Grupa wyrazów, które mają wspólne podstawowe znaczenie, tworzy RODZINĘ WYRAZÓW.
·       To podstawowe, wspólne znaczenie jest zawarte w rdzeniu.
·        Rdzeniem nazywamy część wyrazu powtarzającą się w wyrazach należących do jednej rodziny.
·       W rdzeniu mogą występować oboczności (np. las, lasek, leśny, leśnik, leśniczy, lesisty).
·       Wszystkie wyrazy należące do jednej rodziny to wyrazy pokrewne, na przykład dom, domowy, domek, domeczek, podomka, bezdomny, domator.
        To przykład rodziny wyrazów. Dopisz swój przykład.

 












·       Zapisz do zeszytu notatkę z lekcji (jak wyżej).
·       Wykonaj ćwiczenia 1 i 4 ze str. 299 podręcznika.
·       Jako podsumowanie obejrzyj krótki 4-minutowy film.
                              https://youtu.be/asSvut8scIU














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz