klasa 6

Zadania na poniedziałek i wtorek (23.-24.03.)

Pobawcie się frazeologią, słownictwem i ortografią. Z zabawy - nauka. Zapraszam!
Przypominam, że będziemy kontaktować się też na blogu https://blogiemwwirusa.blogspot.com


    https://wordwall.net/pl/resource/495850/frazeologia-klasa-7
https://wordwall.net/pl/resource/953795/polski/znajomo%c5%9b%c4%87-zwi%c4%85zk%c3%b3w-frazeologicznych
https://wordwall.net/pl/resource/252068/powiedzenia-i-przys%C5%82owia 

https://learningapps.org/3540122

           25 marca 2020 roku 
         Temat: Części zdania- ćwiczenia.
Mieliśmy dużą przerwę, więc na początek proponuję ćwiczenia przypominające wiadomości o częściach zdania.
Temat wpiszcie do zeszytu, odpowiedzi także. Odpowiedzi zamieszczę na WSiP-necie, wtedy się sprawdzicie.
Zadania znajdziesz w pliku na WSiP-necie.
                26 marca 2020 roku
 Zdanie złożone- co muszę umieć
  •  rozpoznaję zdanie złożone, potrafię wskazać je w tekście
  • uzupełniam zdanie wskazanym zdaniem składowym
  • wiem, czym różni się zdanie pojedyncze od zdania złożonego
  • nazywam rodzaje wypowiedzeń złożonych
  • tworzę wskazane zdania złożone współrzędnie lub podrzędnie
  • pytam zdaniem nadrzędnym o zdanie podrzędne
  • sporządzam wykresy zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie
  • wskazuję w zdaniu podrzędnie złożonym zdanie nadrzędne i podrzędne
  • stosuję w wypowiedziach ustnych i pisemnych różne typy zdań złożonych
  •  przekształcam zdanie pojedyncze na złożone i odwrotnie     
  • znam i stosuję zasady interpunkcji w zdaniu złożonym
Temat: „Na ekranie – zdanie”. Zdania podrzędnie złożone.

1. Najpierw przypomnijmy sobie, czym różni się zdanie pojedyncze od złożonego.
Zapamiętaj: 
Zdanie pojedyncze zawiera jedno orzeczenie.
Zdanie złożone zawiera dwa orzeczenia.
Zdanie składowe to część zdania złożonego zawierająca orzeczenie. Zdania składowe najczęściej są oddzielone przecinkiem.

2.  Aby sprawdzić umiejętność odróżniania zdania pojedynczego od złożonego, wykonaj ćwiczenie ukryte pod tym linkiem: 


 3. Teraz zajmijmy się zdaniami złożonymi. Z  klasy 5 wiecie, że wyróżniamy dwa typy zdań złożonych: złożone współrzędnie i złożone podrzędnie.  
 
Zdanie złożone, w którym jedno zdanie składowe jest określane przez drugie, nazywamy zdaniem złożonym podrzędnie, np. Rozmawiali o filmie, (o którym?) który został nagrodzony.
Zdanie określane to zdanie nadrzędne, zdanie określające jest zdaniem podrzędnym. W zdaniu złożonym podrzędnie zdania składowe oddzielamy przecinkami.

 Na początku zdania podrzędnego zazwyczaj znajdują się spójniki lub zaimki. Nazywamy je wskaźnikami zespolenia. O zdanie podrzędne zadajemy pytanie.
4. Wykonaj ćwiczenie 4 z podręcznika z działu składnia, temat: Zdanie złożone podrzędnie. Zadaj pytania, na które odpowiadają wyróżnione zdania składowe.
 
Odpowiedź:
Lubię horrory, (dlaczego?) bo podnoszą adrenalinę.
Kiedy je oglądam, mogę odreagować własne lęki (kiedy?).
Są to filmy, (jakie?) które symbolicznie przedstawiają zło świata. Takie filmy straszą, (po co?) żeby przed czymś przestrzec.
Uważam, (co?) że horrory wywołują koszmary.
Nie chcę rozmawiać o czymś, (o czym?) czego nie znoszę.
Myślę, (co?) że horrory są pozbawione głębszych wartości.
Jeżeli chcesz oglądać filmy słabe artystycznie, wybieraj horrory.(kiedy?)

5. Praca domowa- ćw. 6 z działu składnia, temat:Zdanie złożone podrzędnie. 

27 marca 2020 roku
Temat: „Melomani są wzywani” .Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.

1.     Przypominamy wiadomości o zdaniach współrzędnie złożonych- skorzystaj z lekcji pod podanym niżej linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/zdanie-zlozone-wspolrzednie-a-zdania-zlozone-podrzednie/D15NBNgNG
2.     Wykonaj ćwiczenia 1, 2 ze strony e-podręcznik.
3.     Z tej samej strony Przeczytaj: Sposoby łączenia zdań złożonych. Zapisz zwięzłą notatkę z tabelki – Jak łączą się ze sobą zdania-, a następnie zapisz:
Kłopotliwa może się okazać interpunkcja zdań współrzędnie złożonych. Należy tu pamiętać o ważnej zasadzie:
·       przecinkami oddzielamy zdania przeciwstawne i wynikowe,
·       nie oddzielamy przecinkami zdań łącznych i  rozłącznych.
Jeśli jednak powtarza się spójnik charakterystyczny dla zdań łącznych i  rozłącznych, to przed drugim i kolejnym użyciem powinien pojawić się przecinek, np.:
Ani nie skończyliśmy zadania, ani nam nie wyszły dobre wyniki.
Albo pójdę na spacer, albo posiedzę w domu.
4.     Wykonaj ćwiczenie 8 z podręcznika do nauki o języku – dział Składnia, temat: Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.

30 marca 2020 roku
  Temat:„I łaciate, i kudłate, pręgowane i skrzydlate...”Zasady użycia znaków  
   interpunkcyjnych.

   Na początek proponuję pracę z e-podręcznikiem.
  1.  Otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/przecinek-kropka-myslnik-wykrzyknik-pytajnik---co- 
      krok/DntMLkSib 
           a. wykonaj ćwiczenie 1, a następnie zapisz notatkę:
    W zdaniu pojedynczym przecinkiem rozdzielamy jednakowe części zdania
    (podmioty, przydawki, dopełnienia, okoliczniki), jeśli nie są połączone spójnikami, np. Moi   
    znajomi mają w domu psa, chomika, cztery koty i węża boa.
       Pamiętaj! Nigdy nie oddzielaj przecinkami związków zdania: podmiotu od orzeczenia,  
       przydawki od podmiotu, okolicznika od czasownika itp.

    Jeśli jakiekolwiek wyrazy (także spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka) powtarzają się
    to powtórzenia trzeba oddzielić przecinkiem, np.:
    Dawno, dawno temu żył sobie król i królowa**,** i królewna**,** i rycerz**,** i smok.
              b. wykonaj ćwiczenie 3. Zauważ, że możesz sprawdzić wykonanie. 
                   Kiedy to zrobisz, wpisz tabelkę do zeszytu. 
     2. Wykonaj ćwiczenie 4. Sprawdź wykonanie. Nie wpisuj do zeszytu.
     3.  W podręczniku do nauki o języku z działu Piszę poprawnie – część 2. Zasady użycia znaków 
      interpunkcyjnych- przeczytaj informacje dotyczące funkcji znaków interpunkcyjnych.

Przypominam o lekturze "Ania z Zielonego Wzgórza".
              31 marca 2020 roku

Temat: To już znamy, powtarzamy – „Nie ma lustra, które by lepiej odbijało człowieka niż jego słowa”.
Dziś powtórzycie wiadomości ze składni. Proponuję linki do pomocnych stron.

https://view.genial.ly/5e792a069010e30dada784c1/interactive-image-interactive-image?fbclid=IwAR0ftoy- pTqsSk0SnDeU4Yq-29t0c7PaNbYUatGUmaenCa69KT-PNSv3Z3o 


https://view.genial.ly/5e73aa2234adcc102c3ab559/presentation-pan-od-polskiego-czesci-mowy

  

Jutro wykonamy kilka ćwiczeń.
https://view.genial.ly/5e73aa2234adcc102c3ab559/presentation-pan-od-polskiego-czesci-mowyhttps://
view.genial.ly/5e73aa2234adcc102c3ab559/presentation-pan-od-polskiego-czesci-mowy

          1 kwietnia 2020 roku
Temat: To już znamy, powtarzamy – dzień drugi.
Tak jak obiecałam- kilka miłych ćwiczeń utrwalających. Wykonaj tyle, ile chcesz.
https://view.genial.ly/5e6dee1980c12e0fd172f448/horizontal-infographic-lists-czesci-zdania
https://animoto.com/play/SsMGChBAxsJsjb7z8rGk8Q?fbclid=IwAR3Ez66k3aGCeeBixzQgTpbyKak4V_p1ifnJeQxo7V36YJBq2w236u-TL-o
https://learningapps.org/1142374
https://learningapps.org/9760899
https://learningapps.org/1851258
https://learningapps.org/8769119
https://learningapps.org/4589546


 2 kwietnia 2020 roku

Temat: Wiecie, co było pierwszego kwietnia?

 No właśnie, wiecie? Proponuję Wam zabawę i jednocześnie pracę z prezentacją, która znajduje się pod adresem:

https://view.genial.ly/5e8383bd260c290e3978efc3/presentation-primaaprilis

Nie musicie robić notatek! Dobrej zabawy.

       3 kwietnia 2020 roku
              Temat: Składnia w pigułce- lekcja on-line.

    Proponuję wysłuchanie lekcji języka polskiego, która jest podsumowaniem wiadomości ze składni.
 Z powodów technicznych nie jestem prowadzącą, ale pani nauczycielka robi to doskonale.
                  Polecam.
                                  Adres:        https://youtu.be/HA4Eb4wuIOQ

    Przypominam o lekturze. Jeśli ktoś nie ma książki, znajdzie ją tu:
    http://sp11.siedlce.pl/biblioteka/lektury%20kl%204-6/Ania%20z%20Zielonego%20Wzg



               6 kwietnia 2020 roku




         Temat: Życie ze szczyptą fantazji” . Pisownia zakończeń -i, -ii, -ji



          1.  Przypomnij zasady pisowni zakończeń niektórych rzeczowników w dopełniaczu, celowniku i  

             miejscowniku. Podręcznik do nauki o języku- Piszę poprawnie – część 2. Pisownia zakończeń                 -i, -ii-ji

          2 Podane wyrazy zapisz w formie dopełniacza liczby pojedynczej.

           policja – ...................................................... gracja – ......................................................

           epopeja – .................................................... żmija – .......................................................

          nadzieja – ................................................... recytacja – ..................................................

          komedia – ................................................... ziemia – ......................................................
          kwestia – .................................................... mitologia – .................................................

          3. Utwórz zwroty, wpisując podane rzeczowniki w odpowiednie miejsca we właściwych

          formach gramatycznych.


          emocja, emigracja, fantazja, funkcja, epidemia, sugestia, energia, entuzjazm


         przeżywać wiele ......................................... ulegać zbiorowej ........................................
         wybuch ....................................................... sprawować wiele .......................................
         puścić wodze .............................................. mieć wiele niespożytej ..............................
         wyjechać na ................................................ być pełnym ...............................................

    Sprawdź w słowniku ortograficznym, czy wszystko jest poprawnie.
   
  Na zakończenie trochę pouczającej zabawy. Pod linkami są gry ortograficzne.
 
                  https://wordwall.net/pl/resource/808776/polski/pisownia-zako%c5%84cze%c5%84-i-ii-ji                     

                 7  kwietnia 2020 roku
           
                  Temat: Na pożegnanie ze składnią.

    Dzisiaj wykonacie zadane przeze mnie testy ze WSiP-netu. Jeśli będą trudności z
  zalogowaniem do portalu czy zapisaniem testu- nie przejmujcie się. Należy próbować do
   skutku. 
 
                          8 kwietnia 2020 roku


                     Temat: Wielkanoc z krzyżówką.
           
       Dziś już świątecznie i beztrosko. Proponuję łatwiutką krzyżówkę wielkanocną. Kto chce,  
      niech ją wydrukuje i wklei do zeszytu. Kto nie ma takiej możliwości, niech zapisze tylko hasła. 




                        15 i 16 kwietnia 2020 roku   Lekcja dwugodzinna

 Temat: „Na początku było słowo…” . Stary Testament, Księga Rodzaju.
   Dziś będziesz pracować z podręcznikiem. Otwórz go Rozdział 3. Małe filozofowanie
   Stary Testament Księga Rodzaju

            1.     Na początku zapisz wyrazy bliskoznaczne do czasownika stworzyć, np.
          
stworzyć = uformować, wykreować, uczynić, ukształtować

   oraz związki frazeologiczne z tym czasownikiem:
stworzyć arcydzieło – być autorem, twórcą wyjątkowego dzieła, napisać, skomponować szczególny utwór;
stworzyć dobrą atmosferę – wywołać dobry nastrój;
stworzyć coś z niczego – osiągnąć wyniki przy minimalnych środkach;
taki, jak go Pan Bóg stworzył (jak go stworzyła natura) – nagi, bosy, pierwotny.
       2.     Teraz przeczytaj tekst z podręcznika.
       3.    Wykonaj ćwiczenie 2. z e-podręcznika https://epodreczniki.pl/a/swiat-stworzony-przez-boga/D9d99Fl4D . Sprawdź swoje odpowiedzi. Nie przepisuj do zeszytu, ale staraj się zapamiętać początek i koniec stwarzania. Proponuję komiks- coś na wesoło(ćw. 7 w e-podręczniku albo w dołączonym pliku we WSiP-necie)).
                           

            4.     Dlaczego człowiek został stworzony jako ostatni? Jaki był człowiek, którego stworzył Bóg? Uzupełnij notatkę.
Stworzony na …………………………………………………..Boga.
Ma panować nad ………………………………………………..
Otrzymał od Boga……………………………………………….
Został obdarzony Bożym………………………………………..
    5.     Jakie zadania zostały powierzone człowiekowi? Wyjaśnij własnymi słowami cytaty z Biblii.
Bądźcie płodni i rozmnażajcie   ...i uczynili ją sobie poddaną-……………………………………………………………………………………….
    6.     Według starożytnych Greków bogowie stworzyli ludzi niedoskonałych. A jak ocenił swoje dzieło Bóg?  Jaki przymiotnik na to, co stwarzał Bóg w kolejnych dniach, powtarza się często w biblijnym opisie jego dzieła? Jak należy rozumieć to określenie?
Bóg oceniał swe dzieła, używając przymiotnika  …………….., co można rozumieć jako……….
    7.     Przeczytałaś/przeczytałeś biblijną opowieść o stworzeniu pierwszych ludzi. Napisz, co jeszcze wyjaśnia ten fragment.
We WSiP-necie dołączyłam plik z komiksem i rysunkami obrazującymi stworzenie świata. Kto chce, może wydrukować i wkleić do zeszytu.
Zwróćcie uwagę, że to lekcja dwugodzinna, czyli na środę i czwartek.


Wiem, że są techniczne problemy z testami. Niestety, ja nie mam na to wpływu.  Podziwiam Waszą wytrwałość. Jeśli nic się nie poprawi, będziemy zmuszeni znaleźć inne rozwiązanie.                

           17 kwietnia 2020 roku


       Temat: Na tropie biblizmów.

1.     Zapisz temat lekcji. Teraz przeczytaj informację o związkach frazeologicznych. Zapisz wszystko, co napisałam w ramkach.

Wyrazy wchodzą ze sobą w różne związki. Jeśli są połączone na stałe i współtworzą nowe znaczenie, mówi się o związkach frazeologicznych. Żeby się nimi poprawnie posługiwać, trzeba znać ich znaczenie.

2.     Zapisz definicję biblizmu.

Biblizmy – wyrazy lub związki frazeologiczne mające swoje korzenie w Biblii.

           Inne źródła frazeologizmów to mitologia grecka, literatura i kultura masowa.

3.     Obejrzyj prezentację. Zapisz w zeszycie 4-5 frazeologizmów i ich znaczenie. Wybierz te, które są dla Ciebie mało znane.


4.     Na zakończenie sprawdź, co zapamiętałeś/aś z lekcji.


 https://wordwall.net/pl/resource/948693/polski/frazeologizmy-biblijne


      20 kwietnia 2020 roku

  

    Temat: Jak korzystać ze słownika frazeologicznego? Frazeologizm poprawny czy błędny?

         Na poprzedniej lekcji tropiłeś biblizmy. Wiesz, co to związek frazeologiczny. Proponuję dziś 
    trochę zabawy   z prezentacją. Wiem, że znajdziesz w niej coś, co lubisz.

       Zapisz w zeszycie notatkę dotyczącą  przeznaczenia słownika frazeologicznego budowy. Dalej 


     pracuj zgodnie z poleceniami.

             Ważne: Nie wykonuj polecenia z 10. slajdu.

  

     Ciekawe, czy podejmiesz wyzwanie MC Sobieskiego? Kto będzie chętny do zadania dla 



      chętnych? Czekam. Piątki też czekają.

    https://view.genial.ly/5e80c53550a0310d8c346051/presentation-slownik-frazeologiczny


             21 kwietnia 2020 roku



Temat: „Wkroczyć w językowy świat ze słownikiem za pan brat”. Słownik poprawnej polszczyzny.



Dziś lekcja o bardzo dobrze znanym Wam słowniku.  Zapisz w zeszycie temat i definicję.



Słownik poprawnej polszczyzny podaje poprawne formy wyrazów oraz przykłady ich właściwego użycia. Zawiera również informacje o znaczeniu słów.

Korzystać będziesz ze swego podręcznika do nauki o języku oraz ćwiczeń z e-podręcznika.

          1.    podręcznik, s. 194, ćw. 3., 4. Proszę wykonać te ćwiczenia, wpisać utworzone związki wyrazowe do zeszytu  

i    ZAPAMIĘTAĆ !!!   Jeśli mamy wątpliwości, to zaglądamy do …..?  Dostępny także w sieci.



         2.  Podobne ćwiczenia trenujące Twój język polski znajdziesz tu:


      Wykonaj tyle ćwiczeń, ile uznasz za konieczne. Zauważ, że możesz sprawdzić poprawność wykonania.

W zeszycie zapisz te wyrazy bądź związki, których poprawne użycie mogą sprawić Ci trudności.


    22 kwietnia 2020 roku


      Temat: Jak napisać kulturalnego maila?



 Piszecie do mnie bardzo dużo listów elektronicznych. Bardzo mnie one cieszą. Przyszedł jednak czas, by sprawdzić, czy umiecie je pisać. Proponuję dziś lekcje z mailem.




1.     Jak piszemy: mail czy email?



               Poprawna pisownia   mail                                     Niepoprawna pisownia email



  Poprawną formą tego rzeczownika, pochodzącego od angielskie e-mail, jest wyraz: MAIL.    

 Alternatywną wersją jest e-mail. Jednak idąc na skróty i pomijając '-', popełniamy błąd.

Warto pamiętać, że dopuszczalne jest również spolszczenie pisowni, a zatem możemy napisać mejl.
Należy odnotować, że mail i mejl mają charakter potoczny, a e-mail oficjalny.
     Przykłady:
Tu trzeba wpisać dane kontaktowe: nazwisko, mail i telefon.
W bazie mamy jedynie mail. Login i hasło są niewidoczne.
Mail czy tradycyjna pocztówka? W jakiej formie wysłać życzenia świąteczne?

2.     Pracujcie z prezentacją. Wyjaśni Wam wszystkie wątpliwości. Każdy kolejny mail do mnie będzie już doskonały!
https://view.genial.ly/5e9cb6bbb65e370dac862046/presentation-jak-napisac-kulturalnego-maila        

         23 kwietnia 2020 roku  
      Temat: W galerii sztuki.

  Dzisiejsza lekcja jest wstępem do projektu, którego wykonanie zaproponuję Wam w piątek. Projekt ma związek z malarstwem, dlatego na początek wybierzmy się do galerii sztuki.

   Proszę o przyjemną pracę z prezentacją. Przyjemną, bo bez wysiłku, szczególnych zadań.
       

Dla chętnych: Podaję link do wirtualnego zwiedzania jednej z najsłynniejszych galerii świata- Galerii Uffizi we Florencji.
 Polecam!!!    Spróbujcie wybrać się do Italii https://www.uffizi.it/en/online-exhibitions/uffizi-virtual-tour        


               24 kwietnia 2020 roku
             Temat: Jak opisać obraz?- instrukcja.
·       Dziś następny krok przygotowujący do podjęcia pracy nad projektem. Proszę do zeszytu wpisać
notatkę dotyczącą budowy opisu obrazu. Można przerysować moją propozycję.


·        Praca domowa: ODPOCZYNEK



       

             


·