wtorek, 12 maja 2020

12 maja 2020 roku klasa 6


Temat:  Żyją jak pies z kotem czy gruchają jak gołąbki”. Pisownia końcówek -ę, -em, -ą, -om.

1       1. Wysłuchaj uważnie lekcji. Staraj się zapamiętać wskazówki dotyczące interesujących nas dziś 

               zasad ortografii.


     
              

2.     Otwórz podręcznik do nauki o języku na s.268. Wykonaj ćwiczenie 1. i 2. Do zeszytu zapisz tylko same czasowniki.
Ćwiczenie 1. …………………………………………………………………………………

Ćwiczenie 2. …………………………………………………………………………………

Sprawdź poprawność wykonania, zaglądając do Czytaj więej…

3.     Wykonaj ćwiczenie 3. Przypomnisz tytuły i bohaterów znanych powieści, a nieznanych poznasz. Uważaj na ortografię. Poprawność wykonania sprawdź, zaglądając do Czytaj dalej…

4.     Kolej na  ćwiczenie 4. Wpisz do zeszytu tylko rzeczowniki. Określ ich przypadek.

             Sprawdź poprawność wykonania, zaglądając do Czytaj więcej…

5.     Wybierz jedno przysłowie z ćwiczenia 6. i wyjaśnij w zeszycie jego znaczenie, staraj się w 

    notatce  użyć  wybranych zaimków w formach podanych w ramce.
              
                 Sprawdź, zaglądając do zasad pisowni w Czytaj więcej….
          
           6.  Jeśli masz ochotę, wykonaj jeszcze kolejne ćwiczenia.
              
                     


                 Pisownia głosek nosowych w końcówkach fleksyjnych różnych części mowy
Czasownik
  • czas teraźniejszy i przyszły prosty:
    -ą w 3. osobie liczby mnogiej, np. przekomarzają się; narysują
    -ę w 1. osobie liczby pojedynczej, np. lubię; zaproszę
    -em w 1. osobie liczby pojedynczej nielicznych czasowników, np. rozumiem;
  • czas przeszły czasowników zakończonych w bezokoliczniku na -ąć:
    -ą przed ł oraz -ę przed ł i l, np. objąć – objął, ścisnąć – ścisnęli.
Ćwiczenie 1.



Ćwiczenie 2.


             Rzeczownik
           
                 Końcówki -ą, -ę:
  • rodzaj żeński
    -ą w narzędniku liczby pojedynczej, np. (rozmawiać) z przyjaciółką;
    -ę w bierniku liczby pojedynczej rzeczowników zakończonych w mianowniku liczby pojedynczej samogłoską, np. (wywoływać) sprzeczkę;
  • rodzaj męski
    -ą w narzędniku liczby pojedynczej rzeczowników zakończonych w mianowniku liczby pojedynczej na -a, np. (dyskutować) z kolegą;
  • rodzaj nijaki
    -ę w mianowniku, bierniku i wołaczu liczby pojedynczej pewnej grupy rzeczowników, np. (mieć) znamię.
Końcówki -om, -em:
  • końcówkę -om piszemy w celowniku liczby mnogiej rzeczowników, np. (przeciwstawiać się) awanturom, sporom, (przyglądać się) zdarzeniom;
  • końcówkę -em piszemy w narzędniku liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego, np. (walczyć) z przeciwnikiem, (zgodzić się) z zastrzeżeniem.
Przymiotnik
  • rodzaj żeński
    -ą w bierniku i narzędniku liczby pojedynczej, np. wspaniałą (współpracę), z troskliwą (opieką).

        Ćwiczenie 3.

   

       Ćwiczenie 4.

Uważali, że lepiej się kłócić „z własnym wrogiem”.
Zabronili się spotykać swoim dzieciom.
Wygrażał sąsiadom zza płotu.
Poodcinał sierpem rękawy swoich koszul.
Nie pozwalał samolotom latać nad jego polem.
Chodzili z wypastowanym „dzikiem” po lesie.

Zaimek
  • Literę ą piszemy:
    • w końcówkach biernika i narzędnika liczby pojedynczej zaimków rodzaju żeńskiego, np. czyją (winę), z waszą (pomocą).;
  • Literę ę piszemy:
    • w końcówkach biernika liczby pojedynczej zaimków osobowych, np. cię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz