Temat: „Oskar i pani Róża”-
opowieść o życiu i umieraniu.
Mam nadzieję, że przeczytaliście opowieść i/lub obejrzeliście spektakl. Dziś czas na pierwszy
temat z cyklu lekcji zaproponowanych w prezentacji. Proszę o dokładne podążanie za poleceniami.
Na początek list prywatny, który skierujecie do p. Schmitta, autora książki. Zgodnie z prośbą
przelejcie na papier swoje wrażenia po lekturze. Warto przypomnieć sobie jeszcze raz zasady pisania
listu. List zawierać też musi elementy recenzji, bo przecież ocenić macie utwór. Niżej zamieszczam
więc „przypominajkę” 😊. Niech Wasza wypowiedź składa się z co najmniej 10 zdań (bez
elementów właściwych listowi; miejscowość, data, nagłówek itp. Proszę przysłać teksty zapisane
w wordzie najpóźniej do środy rano.
List prywatny
List prywatny
piszemy do bliskiej osoby – rodziców, przyjaciela, kolegi.
W liście dzielimy się wiadomościami, przeżyciami i refleksjami.
W liście dzielimy się wiadomościami, przeżyciami i refleksjami.
Budowa listu:
1. W prawym górnym rogu należy napisać miejscowość i datę, np. Brańsk, 15 maja 2020 r.
1. W prawym górnym rogu należy napisać miejscowość i datę, np. Brańsk, 15 maja 2020 r.
2. Niżej
umieszczamy nagłówek – zwrot do adresata, np. Drogi Kolego!, Kochana Babciu!,
Kochani Rodzice!
3. List powinien składać się z trzech części( piszemy je od akapitów):
I. Wstęp: w tej części pracy witamy adresata, dziękujemy za poprzedni list i wyjaśniamy powody napisania swojego listu,
II.
Rozwinięcie – główna część listu, w której przedstawiamy wiadomości, refleksje,
przeżycia,
III.
Zakończenie – podsumowanie, prośba o odpowiedź, pozdrowienia, np. Pozdrawiam
serdecznie Ciebie i Twoją rodzinę. Całuję Cię mocno.
4. Pod
listem należy się podpisać.
5. Jeśli chcemy po listem dopisać jeszcze jakieś informacje, piszemy
postscriptum ( w skrócie PS) , czyli dopisek.
Schemat listu prywatnego:
ŻELAZNE ZASADY
1. W liście zwroty grzecznościowe
piszemy wielkimi literami, np. Ciebie, Cię, Tobie, Twoją.
2. List jako wypracowanie ma narzucony temat i musi być z nim zgodny.
3. List ma określonego adresata. Do koleżanki lub rodziców piszemy list prywatny, do dyrektora szkoły - list oficjalny.
4. Styl listu pisanego do rówieśnika będzie nieco inny niż styl listu, którego adresatem jest osoba dorosła, np. babcia, ciocia itp.
2. List jako wypracowanie ma narzucony temat i musi być z nim zgodny.
3. List ma określonego adresata. Do koleżanki lub rodziców piszemy list prywatny, do dyrektora szkoły - list oficjalny.
4. Styl listu pisanego do rówieśnika będzie nieco inny niż styl listu, którego adresatem jest osoba dorosła, np. babcia, ciocia itp.
Recenzja- wskazówki i
słownictwo- przydatny link:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz