poniedziałek, 4 maja 2020

4 maja 2020 roku klasa 8a

 

 Temat: „Oskar i pani Róża”- opowieść o życiu i umieraniu.
  
     Mam nadzieję, że przeczytaliście opowieść i/lub obejrzeliście spektakl. Dziś czas na pierwszy 

temat z cyklu lekcji zaproponowanych w prezentacji. Proszę o dokładne podążanie za poleceniami. 

Na początek list prywatny, który skierujecie do p. Schmitta, autora książki. Zgodnie z prośbą 

przelejcie na papier swoje wrażenia po lekturze. Warto przypomnieć sobie jeszcze raz zasady pisania 

listu. List zawierać też musi elementy recenzji, bo przecież ocenić macie utwór. Niżej zamieszczam 

więc „przypominajkę” 😊. Niech Wasza wypowiedź składa się z co najmniej 10 zdań (bez 

elementów właściwych listowi; miejscowość, data, nagłówek itp. Proszę przysłać teksty zapisane 

w wordzie najpóźniej do środy rano.

                                                         List prywatny 

 List prywatny piszemy do bliskiej osoby – rodziców, przyjaciela, kolegi.
W liście dzielimy  się wiadomościami, przeżyciami i refleksjami.

Budowa listu:
1. W prawym górnym rogu należy napisać miejscowość i datę, np. Brańsk, 15 maja 2020 r.

2. Niżej umieszczamy nagłówek – zwrot do adresata, np. Drogi Kolego!, Kochana Babciu!, Kochani Rodzice!

3. List powinien składać się z trzech części( piszemy je od akapitów):

I. Wstęp: w tej części pracy witamy adresata, dziękujemy za poprzedni list i wyjaśniamy powody napisania swojego listu,
 

II. Rozwinięcie – główna część listu, w której przedstawiamy wiadomości, refleksje, przeżycia,
 

III. Zakończenie – podsumowanie, prośba o odpowiedź, pozdrowienia, np. Pozdrawiam serdecznie Ciebie i Twoją rodzinę. Całuję Cię mocno.

4. Pod listem należy się podpisać.
 
5. Jeśli chcemy po listem dopisać jeszcze jakieś informacje, piszemy postscriptum ( w skrócie PS) , czyli dopisek.


Schemat listu prywatnego:





ŻELAZNE ZASADY
 
      1. W liście zwroty grzecznościowe piszemy wielkimi literami, np. Ciebie, Cię, Tobie, Twoją.
2. List jako wypracowanie ma narzucony temat i musi być z nim zgodny.
3. List ma określonego adresata. Do koleżanki lub rodziców piszemy list prywatny, do dyrektora szkoły -  list oficjalny.
4. Styl listu pisanego do rówieśnika będzie nieco inny niż styl listu, którego adresatem jest osoba dorosła, np. babcia, ciocia itp.


Recenzja- wskazówki i słownictwo- przydatny link:


  













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz